Zo sleepten wij een award nominatie in de categorie ‘Beste B2B PR campagne’ in de wacht
Afgelopen maanden waren spannend voor alle collega’s bij Marcommit. Vier van onze succesvolle PR cases werden ingezonden voor een ‘IPRA Golden World Award for Public Relations’. De spanning viel van ons af toen we te horen kregen dat maar liefst drie van de vier ingezonden campagnes genomineerd zijn. Daar zijn we ontzettend trots op. Zelf heb ik intensief meegewerkt aan de campagne die genomineerd is voor de ‘Best B2B PR-campaign’. Maar wat hebben we hiervoor gedaan? En waarom was deze campagne een nominatie waard?
Allereerst is natuurlijk de vraag, met welk doel zet je als organisatie PR in? In het geval van deze campagne was de basis een rebranding en het in de markt zetten van een nieuwe positionering. Onguard fuseerde enkele jaren geleden met Credit Tools. Deze fusie zorgde ervoor dat de groter wordende organisatie een nieuwe weg wilde inslaan: Onguard wil bekend staan als hippe fintech. Aan Marcommit de vraag hoe we deze nieuwe positionering in de markt gaan zetten. We zijn aan de slag gegaan met een strategie om het nieuwe imago te creëren, traffic naar de website te verhogen en leads te genereren. Uiteindelijk is hieruit de ‘FinTech Barometer’ geboren.
1. Scherpe voorwaarden en weet waar de doelgroep behoefte aan heeft
Onguard heeft als doel om voorop te lopen in de markt, te inspireren, haar visie te presenteren en zicht te hebben op wat zich in de markt afspeelt. Dit waren voor de campagne dan ook de voorwaarden. De grootste trend op dat moment in de markt was de opkomst van blockchain, de technologie waar de Bitcoin op draait. Van de Bitcoin hadden de meeste finance professionals wel gehoord, maar de technologie die daarachter zit, was nog zeer onbekend. Toch was het een onderwerp van gesprek en met Onguard wilden we erachter komen wat de status is van deze en andere actuele trends, als robotisering en artificial intelligence, in de markt.
2. Slim inspelen op actuele trends door kennisdeling
Samen met Onguard hebben we uitgebreid marktonderzoek gedaan onder finance professionals, de doelgroep van Onguard. In het onderzoek hebben we de huidige status en verwachtingen over de relevante trends inzichtelijk gemaakt. Met deze inzichten op zak konden we werken aan de nieuwe positionering van Onguard. Continue aanwezigheid in de media was een van onze speerpunten; alleen dan was het mogelijk om de boodschap te laten landen. Door interessante content voor zowel de journalisten als doelgroep te creëren in de vorm van whitepapers, persberichten, blogs en interviews, hebben we laten zien dat Onguard kennis heeft van de fintech-trends.
3. Publicaties dragen bij aan imago
De ‘FinTech Barometer’ werd gelanceerd met een live paneldiscussie op BNR, het radiostation waar de belangrijkste doelgroep van Onguard graag naar luistert. En ook overige landelijke media, zoals RTL Z en het Financieele Dagblad, pakten het nieuws op. Daarnaast verschenen de onderzoeksresultaten in de financiële, IT en management media. In de negen maanden daarna bleef Onguard structureel kennisdelen over fintech-trends, en met succes. De publicaties in zowel landelijke als vakmedia hebben bijgedragen aan het het vernieuwde imago van Onguard: een hippe fintech-organisatie met autoriteit. Inmiddels wordt Onguard geassocieerd met blockchain en fintech.
Met een goed onderbouwde strategie hebben we ervoor gezorgd dat Onguard binnen een tijdsbestek van negen maanden gezien wordt als hippe fintech-organisatie. Onguard loopt voorop in de markt, inspireert, deelt haar visie én weet wat er speelt. Kortom, het onderzoek heeft bijgedragen aan het nieuwe imago. Daarnaast gebruiken journalisten op eigen initiatief resultaten uit het onderzoek om artikelen te kunnen bouwen. We zijn trots op wat we samen met het team van Onguard hebben neergezet!
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.