Het werkloosheidspercentage is in jaren niet zo laag geweest als nu. Voor de (potentiële) beroepsbevolking is dit fijn, want zij hebben een grotere kans op een baan. Natuurlijk heeft een medaille twee kanten. Werkgevers hebben moeite om personeel te vinden. De concurrentie is moordend. Als bedrijf moet je met meer op de proppen komen dan een inhoudelijk interessante functie. Steeds meer mensen beseffen dat ze minder tijd kwijt willen zijn aan reistijd, dus hoe ga je om met thuiswerken? En nog belangrijker: hoe aantrekkelijk ben je als werkgever en hoe fijn is de bedrijfscultuur? Professionals willen niet alleen een interessante en uitdagende baan, maar ook een werkplek waar ze een klik hebben met collega’s. Waar ze zichzelf kunnen zijn en het gezellig kunnen hebben. Die werksfeer breng je niet over via een sprankelende vacaturetekst. Nee, je hebt je medewerkers nodig om te vertellen over die werksfeer. Hoe zorg je er nu voor dat medewerkers ambassadeur worden van je organisatie en met trots verkondigen hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te werken? In deze blog deel ik vier tips om aan de slag te gaan met employee advocacy.

 

1 Wees een betrokken werkgever
Ambassadeurschap begint bij betrokkenheid. En dan bedoel ik niet betrokken medewerkers, maar een betrokken werkgever. Medewerkers willen gezien en gehoord worden. Ze willen voelen dat ze ertoe doen. Dat ze geen nummertje zijn, maar een waardevolle toevoeging voor de organisatie. Dit gevoel creëer je door naar je medewerkers te luisteren. Wat speelt er op de werkvloer? Waar lopen ze tegenaan? Wat kan je voor ze betekenen? Als werkgever of leidinggevende ben je in de positie om beslissingen te nemen, veranderingen door te voeren en koers te bepalen. Dit heeft altijd betrekking op je medewerkers, dus betrek ze hierbij. Toets een idee bij een aantal collega’s of vraag wat zij in een bepaalde situatie zouden doen. Medewerkers voelen zich zo gehoord en krijgen het gevoel dat ze impact hebben. Dat geeft hun motivatie en betrokkenheid een boost.

 

2 Creëer ruimte voor de groei van intrinsieke motivatie
Mensen werken niet alleen omdat er brood op de plank moet komen. Werken zorgt voor een bepaalde structuur in ons leven en is een belangrijke factor voor het hebben van sociaal contact. Ook ontlenen mensen hun identiteit aan hun werk. Andere redenen waarom mensen werken zijn zelfontplooiing en ontwikkeling. We willen graag nieuwe dingen leren en de mogelijkheid hebben om nieuwe contacten te leggen. Dit soort zaken leiden tot intrinsieke motivatie om te werken. In combinatie met autonomie wordt deze motivatie extra sterk. Geef medewerkers ruimte om – naast de organisatiedoelen – persoonlijke doelen op te stellen en een eigen koers te bepalen. Een intrinsiek gemotiveerde medewerker is eerder geneigd om met trots te vertellen over zijn of haar werk.

 

3 Faciliteer het delen van content
Betrokkenheid en intrinsieke motivatie zijn belangrijke voorwaarden om ambassadeurs te maken van je medewerkers. Natuurlijk wil je die ambassadeurs ook in actie zien. Als het aankomt op het werven van personeel, dan wil je dat medewerkers vacatures delen via hun eigen netwerk. Dat ze vertellen hoe fantastisch hun baan is. Om de kans groter te maken dat medewerkers actief vacatures delen via bijvoorbeeld LinkedIn, is het belangrijk dat je dit faciliteert. Schrijf bijvoorbeeld een aantal voorbeeldberichten die mensen zelf kunnen posten. Of laat zien welke berichten er via het bedrijfskanaal zijn gepost, zodat medewerkers dit kunnen delen. En moedig iedereen natuurlijk aan om elkaars posts te liken en te delen. Dat vergroot de zichtbaarheid van berichten. Je ultieme doel? Medewerkers die niet alleen vacatures delen, maar ook posts of blogs schrijven waarin ze vertellen hoe leuk het is om bij hun bedrijf te werken.

 

4 Stimuleer en beloon medewerkers
In sommige gevallen hebben medewerkers zelf belang bij het delen van vacatures, bijvoorbeeld als het gaat om een functie binnen hun eigen team. Vele handen maken immers licht werk. Medewerkers uit andere teams voelen deze ‘pijn’ niet, en zijn minder geneigd om de vacature te delen. Een extra duwtje in de rug kan dan geen kwaad. Leg bijvoorbeeld uit wat het belang is om de betreffende vacature op te vullen voor de rest van het bedrijf. Of stimuleer medewerkers in de vorm van een beloning. Beloof ze een bedankje als via hun netwerk een sollicitant binnenkomt. Of reik een bonus uit als er een medewerker in dienst treedt.

 

Het werven van nieuw personeel is niet alleen een taak voor de HR-afdeling. Betrek de gehele organisatie erbij, zet medewerkers in als ambassadeurs en ga samen op zoek naar nieuwe collega’s.

 

Wil je meer weten over employee advocacy of arbeidsmarktcommunicatie? Neem dan contact met ons op of meld je aan voor ons gratis PR-spreekuur.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.