Corona. Begin dit jaar associeerden we dit woord nog met zon, reizen en vakantie. Het goudgele Mexicaanse biertje stond voor gezelligheid en genieten met elkaar. Tegenwoordig is dit precies het tegenovergestelde. Wanneer we nu corona horen, denken we ineens aan heel andere dingen, zoals anderhalve meter afstand, handen wassen en op afspraak naar de kroeg. Kortom, een stuk minder ruimte voor gezelligheid of samen genieten. Voor het imago van een biermerk is dit dus niet de meest gunstige tijd, maar jouw organisatie kan hier wél van profiteren.

De mediaconsumptie is de afgelopen drie maanden namelijk enorm gestegen. Het binnenblijven heeft ervoor gezorgd dat zowel de schermtijd op de smartphone en TV als de luistertijd naar de radio zijn toegenomen. Het social media gebruik is gestegen en daarnaast registreerden nieuwsportals een groei in het bereik van maar liefst 14 procent. Kortom, Nederlanders nemen door het binnenblijven veel meer tijd om content te consumeren. Ondanks de vervelende situatie, ligt hier voor jou en jouw organisatie dus een mooie kans om de zichtbaarheid te vergroten en de naamsbekendheid een boost te geven.

Alles wat aandacht krijgt, groeit

Zonder naamsbekendheid, geen verkoop. Het klinkt heel zwart-wit en zo bedoel ik het eigenlijk ook. Wanneer jouw organisatie, product of dienst niet bekend is bij jouw doelgroep, is het simpelweg onmogelijk om tot verkoop over te gaan. Het creëren en vergroten van naamsbekendheid is een absolute must om te overleven als organisatie. Het zorgt immers voor vertrouwen en dat betekent dat potentiële klanten eerder voor jou kiezen dan voor de concurrent. Maar hoe? Alles valt en staat met aandacht krijgen en dus opvallen. Ze zeggen niet voor niets: alles wat aandacht krijgt, groeit. En dat is precies wat jij – zeker in deze tijd – graag wil.

Blijf vooral niet binnen

Om op te vallen is het belangrijk om vooral niet binnen te blijven, maar ga naar buiten en vertel de wereld dat je er bent en vooral ook waaróm je er bent. Een goed voorbeeld hiervan is Emma. Misschien herken je haar wel: Emma is onze collega van de toekomst. Althans, als er niet heel snel iets gedaan wordt aan de manier van werken op kantoor in Nederland. Fellowes heeft de lichamelijke problemen, die op de loer liggen door continu te werken op kantoor, heel letterlijk in beeld gebracht. Wetenschap gecombineerd met een schokeffect zorgde ervoor dat Fellowes

binnen no time bekend werd bij het brede publiek.

Een ander voorbeeld is Visma | Raet, bekend van de salarisstroken. Dit maakt dat Visma | Raet ook de partij is die precies weet wat de effecten van wijzigingen in wet- en regelgeving op de netto salarissen van Nederlanders zijn. Tijdens Prinsjesdag worden de belangrijkste wijzigingen aangekondigd – dit moment kunnen we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. Om op te vallen tussen al het mediageweld tijdens Prinsjesdag realiseerden we samen met Visma | Raet een online game, die er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat we 1,8 miljoen mensen hebben bereikt. Visma | Raet staat op de kaart én wordt gezien als autoriteit.

Ik hoor de ‘maren’ al om mijn oren vliegen: “Maar zo creatief zijn wij helemaal niet” of “Maar wij hebben niet zoveel budget beschikbaar” of “In B2B is het best wel lastig om op te vallen”. Maar… is dat wel echt zo? Om naamsbekendheid te realiseren én op te vallen is het een kwestie van lef tonen en dóen. Ook jouw organisatie kan in deze tijd zaaien en uiteindelijk de vruchten plukken van een goede zichtbaarheid en naamsbekendheid. Durf jij hier in deze tijd aan te werken en durf je op te vallen? Wij helpen je heel graag op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau om jouw doelstellingen te behalen. Neem gerust contact met me op voor meer informatie.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat