shutterstock_305141525Om een beeld te krijgen van mijn zakelijke contacten typ ik geregeld even een naam in op Google. Enkele minuten later en een aantal social media profielen verder, heb ik vaak al het idee dat ik precies weet met wat voor type ik te maken heb. Heeft iemand veel onderschrijvingen op LinkedIn? Sociaal type. Allemaal foto’s van eten op Instagram? Keukenprinses. Een profielfoto in de sneeuw op Facebook? Fanatieke wintersporter.

Eigenlijk zijn we ons er allemaal van bewust dat social media geen realistisch beeld geeft van hoe iemand is, maar toch geloven we massaal in wat men op het profiel neerzet. En hier komt dan ook direct het belang van goede personal branding om de hoek kijken.

Personal branding – “Jezelf positioneren als merk en jezelf presenteren aan de juiste doelgroep waarbij je consistent communiceert wie je bent, waar je voor staat, waar je goed in bent, wat jouw eigenschappen zijn, wat jouw specialiteit is, wat jouw meerwaarde is en wat jou onderscheidt van de rest.”

Om jezelf te presenteren richting bijvoorbeeld potentiële werkgevers, opdrachtgevers en klanten zijn Twitter en LinkedIn goede kanalen. Dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat er op jouw profielen niets aan te merken valt. Hieronder een aantal punten om jouw Twitter en LinkedIn profiel te optimaliseren.

Twitter

  1. Zorg voor herkenbaarheid: Gebruik een logische Twitternaam en kies voor een duidelijke profielfoto.
  2. Profileer je als expert: Kies een omslagfoto die gerelateerd is aan jouw branche en gebruik trefwoorden in je biografie die laten zien waar jij verstand van hebt.
  3. Deel je kennis: Tweet over ontwikkelingen binnen jouw vakgebied en biedt oplossingen voor actuele problemen.
  4. Richt je op je doelgroep: Praat mee door de hashtags te gebruiken die jouw doelgroep gebruikt en wees niet bang om je mening te geven.
  5. Begeef je onder de influencers: Volg invloedrijke mensen binnen jouw vakgebied en zoek engagement met hen op.

LinkedIn

  1. Introduceer je merk: De pay-off, de zin die onder je naam verschijnt, is dé plaats om kort en krachtig te communiceren waar je voor staat.
  2. Maak bezoekers nieuwsgierig: Pak het aan als een elevatorpitch: kort en krachtig. Communiceer wat je doet en kunt, maar vooral wat alléén jij voor hen kunt betekenen. Trigger om verder te lezen.
  3. Zet je merk neer: Geef jouw profiel een persoonlijke stijl. Schrijf op jouw eigen manier en zet beeldmateriaal in om jouw boodschap te versterken.
  4. Wees compleet, maar concreet: Benoem je specialismen, ervaringen en deel jouw interesses en passies. Zorg dat het geen overvloed aan informatie wordt, maar licht de belangrijkste aspecten uit.
  5. Maak jezelf vindbaar: Door aanbevelingen komt je profiel hoger in de zoekresultaten te staan. Vraag kennissen om in te gaan op één vaardigheid of karaktereigenschap, zodat het specifiek en veelzeggend is en samen een totaalbeeld vormt van jouw ‘brand’.

Zo weet je in ieder geval zeker dat de volgende keer dat jouw naam wordt gegoogeld, het een mooie introductie is van jouw personal brand.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.