WhatsApp Image 2019-04-08 at 08.52.20Afgelopen week was ik in Genève aan het werk bij ons partnerbureau Voxia Communication. Dit was onderdeel van het exchange programma van de PR World Alliance. Het doel? Kennisuitwisseling, ‘gluren bij de buren’ en natuurlijk genieten van een toffe internationale ervaring!

Waarom Genève?

Voxia Communication is gespecialiseerd in finance, maar heeft ook ervaring in PR voor bijvoorbeeld overheidsdiensten en politieke organisaties. Daarnaast is het bureau ervaren in event PR. Tijdens deze exchange-periode ben ik aangehaakt bij de PR voor de ‘Geneva Summit for Human Rights and Democracy’. Een situatie waarin ik ondergedompeld werd in alle aspecten van event PR – van een wereldwijde perslobby tot het begeleiden van interviews op locatie. Een afgebakend project waar ik mijn meerwaarde kon leveren door Nederlandstalige en Engelstalige pers te benaderen.

Tijdens mijn verblijf heb ik een aantal verschillen ontdekt tussen Zwitserland en Nederland, zowel op het gebied van PR als de werkcultuur.

Traditionele PR

Voxia Communication is een prestigieus bureau in het Franstalige gedeelte van Zwitserland. Haar concurrentie bestaat vooral uit de vele eenpitters die actief zijn in PR en een aantal grote internationale bureaus. De klanten van Voxia Communication zijn op zoek naar traditionele PR – een publicatie in print maakt ze het meest gelukkig. Het bureau geeft strategisch PR- en communicatieadvies en werkt in de uitvoering vooral met persberichten en perslobby’s, het organiseren persevenementen en produceren van content; er is nog weinig vraag naar zaken zoals LinkedIn advertising, SEO, AdWords en online advertising. Een hele andere markt dan de Nederlandse. Onze klanten zien graag een integrale aanpak, waarbij het digitale aspect niet mag ontbreken.

Een formele cultuur

Ook de samenwerking met de media verloopt anders. In Nederland is het gebruikelijk om met journalisten te bellen, mailen én appen. We benaderen hen vooral op hun mobiele nummer of via hun persoonlijke mailadres. Heel informeel in de ogen van de Zwitsers, die voornamelijk naar het algemene redactienummer bellen met voorstellen. Niet alleen de relatie met journalisten en redacties is formeler, maar dit geldt ook voor collega’s onderling. Voxia Communication heeft twee verschillende afdelingen: finance en real estate/lifestyle. De afdelingen zitten gescheiden in twee verschillende ruimten, waar de afdelingsmanager aan bureau in het midden zit en de zaken overziet. De directeur heeft een ‘corner office’. Een wereld van verschil tegenover het flexwerken bij Marcommit, waar iedereen – inclusief de directie – aan mee doet. De hiërarchie in Zwitserland is dus aanzienlijk groter. Zo noemt iedereen de directeur ‘Monsieur’ en zullen ze niet snel zijn voornaam gebruiken.

Anders samenwerken

In Zwitserland wordt anders samengewerkt dan in Nederland, zowel met collega’s als met klanten. Bij Marcommit heeft iedere klant te maken met een relatiemanager, een account director en een accountmanager. Als de accountmanager op vakantie is, dan neemt de back-up het werk over. Deze persoon wordt altijd op de hoogte gehouden van alles wat er speelt bij de klant, zodat alle activiteiten soepel door kunnen lopen. Voxia Communication heeft dit anders ingericht. Iedere maandag hebben zij een catch-up meeting per afdeling waar de lopende zaken worden besproken voor alle klanten en waarin ruimte is om cases en uitdagingen in te brengen. Iedere klant heeft één dedicated aanspreekpunt.

Het grootste cultuurverschil: de lunch

Het meest opvallende cultuurverschil vond ik de aandacht die uitgaat naar de lunch. In Zwitserland is het gebruikelijk om uit te gaan lunchen met vrienden. Er wordt uitgebreid getafeld; de lunch is een belangrijk moment van de dag en daar wordt de tijd voor genomen. Bij Marcommit dekken we een lange tafel en lunchen we met collega’s een ‘simpele’ boterham (al heb ik nog nooit eerder zo veel keuze in beleg op één tafel gezien).

Het is een unieke kans om eens bij een partnerbureau mee te kijken en het was een leerzame, maar ook hele leuke ervaring! Tussen de bedrijven door heb ik kilometers afgelegd door de stad om zo veel mogelijk te zien: het meer en de ‘Geneva sprays’, de botanische tuinen, een marché aux puces, de Italiaanse wijk Carouge en natuurlijk het oude centrum. En inderdaad, ik heb een paar stops ingelast om te genieten van Zwitserse fondue du fromage en chocolat.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.