Wat is PR? PR darling, PR!
Onlangs kwam ik tijdens een presentatie de grondlegger van Public Relations tegen. Edward Bernays is de geestelijke vader van propaganda, wat later omgedoopt werd tot PR. Volgens Wikipedia en de geschiedenisboeken mag hij dan wel degene zijn die heeft bedacht hoe je nieuwsfeiten zó spint, dat ze extra interessant worden gevonden. Maar voor mij is er maar één grondlegger: Edina Monsoon.
Voor de mensen waarbij geen belletje gaat rinkelen: we hebben het hier over Eddie, de coke-snuivende, champagne-verslaafde PR-goeroe uit de hitserie Absolutely Fabulous. Mijn jonge collega’s zouden haar kunnen kennen uit AbFab the Movie, maar in werkelijkheid heeft ze haar karakter al jáááren ervoor blootgegeven in de BBC-serie die in de jaren negentig en begin 00’s werd uitgezonden.
Wat maakt Eddie nou de goeroe voor mij? Eddie woont in een kast van een huis in Londen, hoeft nooit ergens voor te betalen (ze krijgt immers altijd alles gratis van alle magazines), drinkt non-stop de duurste champagne en haar allerbeste vriendin, Patsy Stone, is altijd in de buurt. Maar wat Eddie écht de ster maakt is deze fameuze scène. Eddie legt uit aan haar dochter wat haar werk inhoudt. Ik citeer: “PR darling! PR! I PR things, places, concepts […] I PR them. I make them fabulous. I make the crap into credible. I make dull into delicious.”
Ook ik krijg regelmatig de vraag wat PR nou precies inhoudt. Het liefst laat ik ze dan deze scene zien. Maar hoe realistisch is het? In zekere zin zijn haar uitspraken redelijk waarheidsgetrouw. Met mijn vak zorg je dat een relatief saai product wordt gezien als het meest hippe dat je maar wilt hebben. We creëren concepten voor merken. We zorgen inderdaad dat bedrijven, merken en producten geloofwaardig en relevant worden. Het blijft daar dan (gelukkig) wel zo’n beetje bij. Want als ik het leven leid zoals Edina en Patsy dat doen, zou ik er na een week al vanaf liggen. Ik betaal wél alles zelf, krijg vrijwel nooit gratis producten opgestuurd en ben meer bezig met het schrijven van persberichten en papers, dan dat ik van lunch naar lunch hobbel.
De volgende keer als er weer eens iemand vraagt wat public relations inhoudt, laat ik het maar bij de meest gangbare definitie: PR is een vorm van communicatie dat als doel heeft een gunstig imago (van iets of iemand) te vormen bij een breed publiek. In ons geval gaat dat om B2B-merken. In Eddie’s geval om modemerk Lacroix. Hoe we het ook zullen omschrijven en welke levensstijl we er uiteindelijk op nahouden, PR is één van de leukste vakgebieden die ik ken. Ook al is het soms wat lastig uit te leggen.
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.