Ghostwriter

Mensen en bedrijven in de spotlights zetten, is een van de leukste dingen aan mijn werk. De ene keer via eigen marketingcommunicatie middelen, dan weer via de media, of advertisement. Waar het om gaat is telkens weer verbinding maken met de doelgroep. Nu is het mijn moment. Met deze blog sta ik in de online spotlights. Ik zal opbiechten dat de hulp van een ghostwriter mij ook niet had misstaan. Om hier te komen, liep ik tegen allerlei dingen aan waar ik mijn klanten maar al te graag mee help en overheen help. Zonder ghost leek er maar weinig van mij als writer over te blijven. Toch is deze blog er gekomen. Benieuwd welke inzichten ik kreeg onderweg?

Gebrek aan tijd. Ik wil me graag focussen op de core business, klanten gaan voor. Met dit argument heb ik het schrijven van een eigen blog behoorlijk kunnen uitstellen. Nee, natuurlijk komt van uitstel geen afstel. En maar hopen dat het wel zo is. Gebrek aan inspiratie, die komt wat minder goed over uit mijn mond. Eigenlijk weet ik bij klanten altijd wel nieuwswaarde of interessante kennis boven tafel te krijgen. Een ander argument, komt ie: ik hou er niet van om in spotlights te staan. Ik hoorde mezelf praten en toen ik in de spiegel keek, kon maar tot één conclusie komen: onzin! Tijd kun je vervangen door prioriteit. Inspiratie voor zelfvertrouwen en als ik echt niet de aandacht op mezelf wil vestigen dan mag ik face-to-face ook wel eens vaker mijn mond houden. Koudwatervrees dus. Wat een slecht verhaal, zeker uit mijn mond.

Dankzij deze constatering respecteer ik klanten des te meer. Diegenen die ook last hadden van koudwatervrees, hebben zich er stuk voor stuk overheen gezet. Nu ik nog, misschien helpt het om weer even op m’n vertrouwde ghostwriterstoel te gaan zitten. Hoe kom ik met klanten tot een goed verhaal? Om dit voor elkaar te krijgen, kruip ik in de huid van de doelgroep en ga ik in gesprek met de klant. Ik zoek dan naar het verhaal waar belangen samenkomen. Het verhaal waar je de doelgroep mee raakt en waarin de boodschap van de klant toegevoegde waarde biedt. Wat een luxe, had ik maar een ghostwriter.

Ik wil ook iemand die me uitdaagt, uit m’n comfortzone trekt, een mening geeft over wat interessant is om te lezen, de scope van de blog bewaakt en de druk om te produceren bij me opvoert. Maar goed, face it. Ik heb geen ghostwriter en met mopperen komt die blog er niet. Of wel? Ik ben al een aardig eindje op weg zo. Oké, maar wat is nu de toegevoegde waarde hiervan voor de lezer? Nou, ik hoop hiermee te laten zien dat niks menselijks mij vreemd is. Als je je herkent in mijn bezwaren, realiseer je dan ook dat je jezelf voor de gek houdt. Als je niet weet waar je moet beginnen, ga dan sparren met iemand over het onderwerp. En als je geen ghostwriter hebt als je ‘m nodig hebt, ga dan maar gewoon zelf aan de slag.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.