shutterstock_220485664Vloggen. Het was dé term van 2016. We hadden natuurlijk vloggers als Enzo Knol die met hun dagelijkse filmpjes grote successen boekten en een enorm publiek bereikten. BN’ers konden ook niet achterblijven. Van Gerard Joling en Marijke Helwegen tot Frans Bauer: iedereen ging aan de vlog. De trend heeft ons zelfs een nieuw woord gebracht: de ‘treitervloggers’ uit Zaandam beheersten lange tijd het nieuws. Het kan niet anders, ook in 2017 blijven we met z’n allen vloggen. Maar is een vlog ook een geschikt communicatiemiddel in de B2B-markt? Kan het jouw bedrijf verder helpen? Mijn antwoord is volmondig ja. Hieronder lees je waarom.

1. Vlogs = videocontent

Videocontent is en blijft belangrijk en wordt misschien nog wel belangrijker dan het al was. YouTube staat onbeweeglijk op de tweede plek achter Google als grootste zoekmachine ter wereld, met 3 miljard zoekopdrachten per maand. Door het maken van vlogs vul je jouw YouTube-kanaal, groeit de online vindbaarheid van de organisatie als kool en schiet het aantal websitebezoekers als paddenstoelen uit de grond.

2. Weinig effort, groot effect

Waar het maken van corporate video’s vaak veel tijd, geld en resources kost, is een vlog zo gemaakt. Immers, de charme van een vlog is dat je daadwerkelijk ziet dat het zélf is opgenomen. Het enige wat je nodig hebt is een telefoon met camerafunctie en een appje waarmee je eenvoudig scenes kan bewerken.

3. Vloggen geeft smoel

Eén van de belangrijkste redenen om te starten met vloggen. Een vlog geeft je bedrijf smoel. Het laat zien wie je bent, wie er binnen jouw bedrijf werken en geeft een goede indruk van de bedrijfscultuur. Hierom is vloggen dan ook het ideale middel om in te zetten als onderdeel van een arbeidsmarktcommunicatieplan. Immers, om je als organisatie te positioneren als hét bedrijf waar iedereen moet werken, is het belangrijk dat je op een originele en innovatieve manier onder de aandacht komt. Maar vergeet ook niet om te vloggen voor je eigen personeel. Zeker in grote organisaties zou je bijvoorbeeld de directie zichtbaarder kunnen maken door vlogs te delen.

4. Word autoriteit

Vloggen draagt bij aan het claimen van de autoriteitspositie in de markt. Waarom? Een vlog is het ideale middel om in te haken op de actualiteit, om bepaalde trends in de markt te belichten of om veelgestelde vragen van klanten te beantwoorden. Door te laten zien dat je passie hebt voor jouw vakgebied en door het delen van waardevolle inzichten word jij als organisatie dé opinieleider binnen jouw specialisme.

5. Vlogs zijn in B2B nu nog origineel

Vloggen als middel om een sterke relatie op te bouwen met de doelgroep is nu nog een gat in de B2B markt. Zorg daarom dat je een early adaptor wordt en verras niet alleen je doelgroep, maar ook de concurrentie.

Kortom, naast blogs, persberichten, how to’s en whitepapers, zou de vlog in veel B2B-communicatieplannen niet misstaan. Misschien dat we het in 2017 nog even wennen vinden, maar ik weet zeker dat deze vorm van contentdeling enorm aan populariteit gaat winnen.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat