Sinds het begin van de zomer versterk ik Marcommit als contentspecialist. Ondanks dat ik niet onbekend ben met het schrijven van content, hebben de afgelopen maanden mij nieuwe inzichten gegeven die ik je niet wil onthouden. Ik heb namelijk gemerkt dat er soms nog wel eens misvattingen leven onder klanten over wat je wel en niet moet doen als het op content voor PR aankomt. Deze help ik graag uit de wereld. Daarom deel ik in deze blog vier dingen die mij zijn opgevallen aan PR-content.

Commercieel is soms te veel  

Als bedrijf wil je natuurlijk het liefst dat de content die online wordt gepubliceerd zoveel mogelijk verwijst naar jouw organisatie: iemand uit het bedrijf vermeld als auteur, hyperlinks naar de website, naar een nieuw onderzoek of naar een landingspagina behorend bij een nieuwe campagne. En als het even kan ook nog een korte organisatiebeschrijving. Begrijpelijk, maar in PR werkt dit toch vaak net even anders. Wil je jouw blog of opiniestuk teruglezen in de media? Dan is het belangrijk dat het stuk niet te commercieel is. Commerciële stukken worden vaker niet dan wel overgenomen door de media. Steek het artikel en jouw boodschap daarom subtiel in.

Vergeet het platform niet

Ik hoef je vast niet te vertellen dat het belangrijk is om altijd de lezer in je achterhoofd te houden bij het maken van content. Maar ook het platform waarop je de content wil aanbieden speelt een rol en dat wordt nog al eens vergeten. Vakmediaplatforms stellen logischerwijs vaak eisen aan de content die zij publiceren. Denk hierbij aan de schrijfstijl, het maximaal aantal woorden of de relevantie van de content. Natuurlijk zijn de twee eerstgenoemden voor rekening van de contentspecialist, maar laatstgenoemde is cruciaal en komt deels op het bord van de organisatie. Als je tier 1 publicaties ambieert, oftewel publicaties bij de meest relevante media in jouw vakgebied, moet de content die je maakt relevant zijn én nieuwe inzichten brengen. Het is dus belangrijk dat je telkens nieuwe, originele insteken bedenkt om jouw verhaal te vertellen. Uiteraard helpen wij je hier graag bij.

Veelzijdigheid is key

Blogs, whitepapers, persberichten, advertorials, referentiecases, gidsen, webteksten, social media berichten, onderzoeksrapporten, opiniestukken; dit is slechts een greep uit het arsenaal dat ingezet kan worden voor PR. Je moet van alle markten thuis zijn. Want anders dan vaak wordt gedacht, draait PR niet alleen om het schrijven en uitsturen van persberichten. Ze zijn uiteraard belangrijk, maar juist een verscheidenheid aan content is key voor de PR van jouw bedrijf. Door als merk op verschillende manieren aanwezig te zijn in de wereld van de doelgroep en jouw expertise te laten horen, blijft je merk of boodschap beter hangen. Een luchtige blog die aansluit bij een actuele ontwikkeling kan net de aanvulling zijn op een wat stijver persbericht om als organisatie een ander geluid te laten horen.

Een call to action reikt verder dan sales 

Last but not least, de call to action (CTA). Een CTA is inmiddels onmisbaar in content. Het typische beeld bij een call to action op een website of in content is vaak een schreeuwerige tekst in felgekleurde letters in de trant van ‘koop mij nu’, ‘laatste kans’ of ‘in winkelmandje’, toch? Vaak wordt gedacht dat een call to action alleen te verbinden is aan sales of daarmee te maken moet hebben. Niets is minder waar. Een call to action doet zich voor in allerlei vormen en kan je voor allerlei doeleinden inzetten. Denk bijvoorbeeld aan een CTA om een rapport of gids te downloaden, om een persoonlijk advies te ontvangen of om je in te schrijven voor een mailing. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar zoals ik eerder aangaf, commercieel is soms te veel. Dat geldt ook voor een call to action dus houd daar rekening mee.

Zoals je ziet zitten er nog wel wat haken en ogen aan het maken van goede content voor PR. Het goede nieuws is dat je het niet alleen hoeft te doen. Wij denken graag met je mee. Zin om eens te sparren? Stuur ons dan een bericht!

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.