Podcasts maken razendsnelle opmars in Nederland

 

Nederlanders gingen naast kranten lezen en televisie kijken in 2021 massaal podcasts luisteren. Inmiddels luistert 46 procent van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Dat komt neer op ongeveer 6,4 miljoen mensen. Of je nou luistert naar de ‘Effe relativeren’ podcast van Kaj Gorgels of naar de ‘Moordcast’ van Dionne Slagter, er is voor elk wat wils. De populariteit van podcasts is ontzettend aan het toenemen, zowel het beluisteren als het maken ervan. Naast dat de podcast een goed middel is om je doelgroepen te bereiken, zorgt het ook voor een innovatieve uitstraling van je organisatie. Genoeg reden dus om er als marketeer in 2022 mee aan de slag te gaan.

 

In 2017 telde ons land slechts vijftien podcast-ondernemingen. Op 1 december 2021 waren dat er 606. Toch is er op dit moment slechts een beperkt aantal Nederlandstalige podcasts. Er zijn dus mogelijkheden voor marketeers om hun eigen podcast op te starten. Wat gebeurt er in een podcast? Vaak zit een presentator met een of twee gasten aan tafel om te praten over een bepaald onderwerp, zoals cryptocurrency. Hierbij worden verschillende zaken besproken: hoe investeer ik in crypto? Wat is de beste tijd om cryptomunten in te kopen? Etc.

 

WAT MAAKT PODCASTS ZO INTERESSANT VOOR MARKETEERS?

 

De behoefte om te luisteren naar podcasts is groter dan voorheen. Mensen zoeken daarbij vooral naar ontspanning (58%) en amusement (51%), maar ook persoonlijke ontwikkeling (28%) en het volgen van interessante personen (27%) en het laatste nieuws (25%) scoren hoog. De auto is voor de meeste mensen dan ook dé plek om een podcast te luisteren. Gemiddeld wordt er 100 minuten per week naar podcasts geluisterd. Daar komt bij dat de populariteit van podcasts is terug te zien in verschillende leeftijdsgroepen. In 2013 was de gemiddelde luisteraar 52 jaar oud. Sindsdien zijn de luisteraars steeds jonger geworden. Eind 2021 werd de gemiddelde leeftijd van podcastluisteraars op 35 jaar geschat.

 

Investeren in een podcast neemt minder tijd in beslag dan bijvoorbeeld een groot artikel dat je een paar uur kost om te maken. In die zin is een podcast ook efficiënt: je kunt in een kortere tijd veel informatie verspreiden. Je praat immers sneller dan dat je schrijft. Daarnaast is met ongeveer 6,4 miljoen podcast-luisteraars in Nederland het potentiële bereik enorm groot. Dit vergt wel inspanning. Je moet je luisteraar namelijk actief enthousiasmeren om jouw podcast te gaan luisteren. Bij een geschreven artikel heeft de lezer de mogelijkheid om snel te scannen waar de tekst over gaat. Die mogelijkheid is er bij een podcast niet. Zorg er daarom voor dat een luisteraar in de introductie van een podcast geprikkeld wordt om te blijven luisteren.

 

Als marketeer ben je constant op zoek naar de juiste tool om je doelgroep te bereiken. Je moet dus innovatief zijn én blijven. Door als marketeer te starten met een podcast, laat je aan je doelgroep zien dat je niet bang bent om mee te gaan met nieuwe trends. Niet alleen levert innoveren voor de buitenwereld je een hoop goodwill op, ook voor jezelf als marketeer is het een boost. Je vraagt namelijk van jezelf een andere manier van denken. Dit levert nieuwe inzichten op en stimuleert de ontwikkeling van jezelf als marketeer.

 

WELKE STRATEGIE WERKT?

 

Je kunt podcasts gebruiken om in the picture te komen bij je doelgroep. Hier zijn verschillende strategieën voor. Het make-up merk Sephora is een van de grote namen die een eigen podcast heeft, met een PR- en branding strategie. Hierbij ligt het onderwerp van de podcast dicht bij het eigen merk met de waarden die het wil uitstralen. In de podcasts bespreken ze, samen met invloedrijke vrouwen zoals Sophia Amuroso, Jillian Mercado en Lauren Wasser, onder andere het zelfbeeld en zelfvertrouwen van vrouwen.

 

Een andere strategie is om een podcast te gebruiken als advertentiekanaal. Dit ligt in dezelfde lijn als adverteren op YouTube en andere videokanalen. Het doel is om je merk of product aan te prijzen door het te koppelen aan een bestaande podcast. Dit kan op verschillende manieren. Een eerste mogelijkheid is om een partnership aan te gaan. Hierbij wordt het product of merk in de inhoud verwerkt. Een tweede manier is het maken van een reclamespot. De podcast wordt dan halverwege onderbroken om een product aan te prijzen. Daarnaast is het mogelijk om sponsors bij aanvang van de podcast te noemen, of juist aan het einde.

 

START EEN PODCAST

 

Op dit moment maken podcasts een snelle opmars in Nederland. Het grote aantal podcast-luisteraars dat er nu is, was er een paar jaar geleden niet. In 2019 luisterde 28 procent van de Nederlandse bevolking naar een podcast. Inmiddels ligt dat percentage op 46 procent. Een ideaal moment om op die sneltrein te stappen en mee te gaan met de trend. Daarbij is het onderwerp dat aan bod komt natuurlijk belangrijk, maar het gaat er vooral om dat het bij jouw organisatie of product past. Met 6,4 miljoen luisteraars is er een grote vijver om in te vissen. Met de juiste strategie zorg je er als marketeer voor dat je een succesvolle podcast kunt maken.

 

Wil je een podcast gaan opstarten, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag om jouw organisatie nog beter in de markt te zetten.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.