Ik hoef jullie niet te vertellen dat LinkedIn een uitstekend middel is om je zakelijke doelgroep en potentiële medewerkers te bereiken. Niet gek dat social media niet kunnen ontbreken in marketingplannen. Hoewel veel organisaties veel aandacht besteden aan het bereiken van hun doelgroepen via LinkedIn, betekent dit nog niet dat ik alleen maar succesvolle posts voorbij zie komen. Er zijn namelijk veel marketeers die niet precies de ingrediënten weten van een ijzersterke update die leidt tot een hoge engagement. In deze blog vertel ik meer over hoe je dit wel goed aanpakt en waar je op moet letten als iemand anders dit voor je doet.

4-1-1 social media regel

De eerste stap voor het bereiken van torenhoge engagement is het bepalen van de onderwerpen van je posts. Het begint natuurlijk allemaal bij wat je wil delen en wat jouw doelgroep van jou verwacht te lezen. Volg hierbij altijd de 4-1-1 social media regel. Dit houdt in dat je vier posts plaatst die niet over jou gaan, maar wel interessant zijn en waarde hebben voor je publiek. Vervolgens heb je één post van een andere bron die over jou gaat. Bijvoorbeeld het delen van een post van een medium over een blog of persbericht van jouw organisatie. Tot slot mag je nog één post helemaal aan jezelf wijden. Heb je zes posts gepubliceerd, dan begin je weer van voor af aan. En onthoud: balans is de sleutel tot succes.

Het kan altijd korter

Nu je een plan van aanpak hebt, is het tijd voor de volgende stap: het schrijven van de posts. Een belangrijk onderdeel dat vaak wordt onderschat. Het bedenken van een pakkende tekst is zo simpel nog niet. Er zijn een aantal standaard regels voor het schrijven die je helpen aan clicks en engagement. Eén hiervan is: hou het kort! Door je posts niet langer te maken dan 25 woorden vergroot je de kans op een groot bereik. Succes behaal je door in deze 100 woorden statistieken en quotes te gebruiken. Ook is het belangrijk na te denken over een call-to-action. Wil je dat je doelgroep klikt of heb je behoefte aan reacties? Je kunt bijvoorbeeld een vraag stellen. Probeer je vraag persoonlijk en prikkelend te maken. Denk aan ‘Marketeers vinden jullie ook dat…?’. Tot slot, op LinkedIn komen ze nog niet heel vaak voorbij, maar gebruik hastags en dan met name die van trending topics of creëer er zelf één. Is je post klaar? Vergeet niet de spelling te laten checken!

Don’t forget the visuals

De volgende belangrijke stap zijn de visuals en daar kun je behoorlijk je hoofd over breken. Heb je net die perfecte tekst, moet je nog een passende foto… Cruciaal is een duidelijke verbinding tussen de tekst en de afbeelding. Hoe meer de visual zegt, hoe minder je hoeft te schrijven. Vermijd stockfoto’s, je doelgroep is slimmer dan je denkt en zit niet te wachten op standaard visuals. Je eigen foto’s werken beter, dat geldt ook voor sponsored content! De ideale afmetingen voor jouw afbeeldingen zijn 1200 bij 627 pixels. Niet alleen afbeeldingen doen het goed, ook videocontent werkt uitstekend en is inmiddels booming op LinkedIn. Zorg er wel voor dat je ondertiteling toevoegt, aangezien veel lezers zonder hun geluid aan te hebben door hun tijdlijn scrollen. Zo komt jouw videoboodschap over zonder dat zij luisteren. Hou aan dat de video maximaal 2 minuten duurt. Een korte video van 30 seconden? Nog beter!

Test, probeer en leer

Goed nieuws, je post is bijna klaar. Stel jezelf voordat je op post drukt altijd nog even de vraag, zou ik zelf doorklikken of reageren? Is het antwoord ja? Check nog even snel of je de juiste tags en links hebt toegevoegd en go ahead! Maar na het publiceren ben je natuurlijk nog niet klaar. LinkedIn biedt de mogelijkheid om het succes bij te houden en te analyseren. Test, probeer en leer. Je meest succesvolle posts kun je vastpinnen aan de top van je pagina of wellicht zelf sponsoren als het bijdraagt aan je marketingdoelstellingen.

Heb je alle tips opgevolgd en ben je op weg naar nog meer social succes? Of heb je na het lezen van mijn tips en tricks ontdekt dat het bijhouden van LinkedIn toch iets is wat je graag aan een professional uitbesteedt? Neem dan contact op met Marcommit, wij helpen je graag.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat