Na een lange werkdag stap ik in de trein. Het is al druk, maar uiteindelijk plof ik neer op die ene laatste vrije stoel in de coupé. Het is muisstil. Ik kijk om me heen, er zitten toch zo’n 23 mensen naast me. Iedereen heeft oortjes in en zijn mobiel stevig in de hand. Medereizigers checken het laatste nieuws, bekijken dat ene YouTube-filmpje dat viraal is gegaan of scrollen voor de zoveelste keer door hun timeline. Eenmaal thuis start ik mijn laptop op en kijk wat series. Tijd om te gaan slapen. Zodra ik mijn laptop dichtklap, grijp ik mijn mobiel. Nog even alle apps langs. Ik lig op m’n rug en voor ik er erg in heb valt mijn telefoon op mijn gezicht. Karma.

We leven online
Het lijkt momenteel wel de norm, altijd en eeuwig online zijn. 864 miljoen mensen plaatsen dagelijks hun mooiste selfie, reageren op een nieuwsartikel of delen wat lekkere zomerse recepten op Facebook. We sturen met z’n allen 500 miljoen tweets per dag de wereld in en ook Instagram is inmiddels booming met maandelijks 300 miljoen actieve gebruikers. Vraag een kind van twaalf of hij liever buiten een balletje trapt of met vrienden online FIFA speelt. Ik kan het antwoord wel raden. Vroeger als we uit eten waren bleven de mobieltjes thuis, tegenwoordig liggen de geliefde telefoons midden op tafel. Binnen handbereik, want we zouden toch eens iets missen?! Kortom, we leven op en via het internet.

Bedrijven volgen snel
Organisaties voelen de druk om actief te worden op social media, direct vindbaar te zijn op Google en brand awareness te creëren op internet. De offline wereld verplaatst zich immers steeds meer naar online. Bedrijfspagina’s op Facebook schieten als paddenstoelen uit de grond en blogs op LinkedIn vliegen je om de oren.

Het heeft ook eigenlijk wel iets heel moois. Organisaties kunnen specifieke doelgroepen bereiken, engagement realiseren en gerichte serviceverlening toepassen. Van hun socialmediakanaal kunnen zij een trafficmachine maken naar hun eigen website. De doelgroep is immers het beste online te bereiken. Kijk maar naar het Twitteraccount van KLM of Heineken. Iedereen loop met hen weg, omdat zij zo goed inspelen op de actualiteit en onze vragen. Het bereiken van je doelgroep gaat tegenwoordig verder dan een simpele advertentie in een wekelijkse folder.

Als je als bedrijf online niet te vinden bent anno 2015, dan klopt er iets niet. Je bestaat niet voor je doelgroep en dat is not done. Maar we mogen onze smartphones af en te best eens in de tas laten zitten en genieten van de gezelligheid en de prachtig opgemaakte gerechten tijdens een etentje zonder er direct een foto van te schieten, hem aan te passen met een fancy filter van Instagram en vervolgens online te delen. Neem zo nu en dan eens een time out van je timeline. Dat scheelt mij ook weer een bult op m’n voorhoofd.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.