Tijdens mijn week bij ons Zwitserse partnerbureau Voxia Communication was ik betrokken bij de PR rondom de ‘Geneva Summit for Human Rights and Democracy’. Al voorafgaand aan het evenement werd ik betrokken bij activiteiten, om zo een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van hoe zij dit aanpakken.

Over het event

Na de belangrijkste jaarlijkse bijeenkomst van de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties vindt ook jaarlijks de Geneva Summit plaats. Honderden dissidenten, mensenrechtenslachtoffers, activisten, diplomaten, journalisten en studentenleiders komen samen om hun licht te schijnen op urgente situaties met betrekking tot mensenrechten. De Summit wordt gesponsord door een coalitie van 25 NGO’s wereldwijd. Het wordt georganiseerd in ‘Palexpo – Palais des Expositions et des Congrès’ in Genève. Dit jaar bestond het programma onder andere uit Syrische journalist Abdalaziz Alhamza, Nicaraguaanse oppositieleider Felix Maradiaga en vrouwenrecchtenactiviste Nimco Ali.

PR all the way!

De Geneva Summit verschijnt jaarlijks wereldwijd in de media. Tot de media die er de afgelopen jaren over berichtten horen CNN, Agence France Presse, the Wall Street Journal en ANSA. Titels die moeilijk te overtreffen zijn. Ook dit jaar was het dus zaak om flink te lobbyen en te zorgen dat er op alle continenten, in zo veel mogelijk landen interesse ontstond voor de Geneva Summit.

Ik werd aangehaakt bij het team dat zich op dit evenement richt, bestaande uit vier collega’s van Voxia. Een aantal weken voorafgaand aan het evenement ontving ik een persbericht, een officiële uitnodiging, een globaal programma en een opzet voor het persprogramma. Ook ontving ik een internationale perslijst waarmee ik aan de slag kon. Mijn taak was om Nederlands- en Engelstalige pers te benaderen en hen uit te nodigen voor het evenement, interviews te regelen – op locatie of telefonisch – en deze op de dag zelf te begeleiden.

Wat levert het op?

Het resultaat mag er zijn! Ruim 40 interviews door meer dan 15 verschillende media van over de hele wereld. Van BBC radio en Aljazeera TV tot Le Monde, La Libre Belgique en Oko press. Op de dag van de summit was iedereen dan ook aan het hollen, rennen en vliegen. Er was een grote media-ruimte ingericht met acht tafels. Daarnaast waren nog twee aparte spreekruimten. Omdat de aanwezige media varieerden tussen radio, tv en print kwam de ene journalist met een hele filmcrew, terwijl de andere slechts pen en papier mee had. Aan ons de taak om de juiste journalist met de juiste persoon aan tafel te krijgen. Een georganiseerde chaos dus; precies wat het PR-vak zo leuk maakt.

Het is inspirerend om te zien dat je met een klein team – slechts vijf personen – vanuit een lokaal bureau toch wereldwijd PR-resultaat kan behalen waar menig internationaal bureau niet aan kan tippen. Daarnaast werd er vanuit de PR World Alliance, het internationale partnernetwerk, meegedacht en meegeholpen. Verschillende partners leverden contactpersonen en mediatitels aan en gaven informatie over de grootte en het belang van verschillende media. ‘Samen sta je sterker’ is dan misschien een oud gezegde, maar blijkt ook deze keer weer een feit.

Benieuwd naar mijn ervaringen bij Voxia Communication? Lees hier meer.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.