Het gros van Nederland werkt thuis. Kranten, online, er wordt meer gelezen dan ooit. Ook social media, met name LinkedIn, is op dit moment een gouden troef om de zakelijke doelgroep te bereiken. In goede tijden hoort social media niet te ontbreken in marketing- en pr-plannen, maar nu zeker niet. Veel organisaties proberen nu extra op te vallen op LinkedIn. En hoewel er veel aandacht aan besteed wordt en de bedoelingen vast heel goed zijn, kom ik echt niet alleen maar succesvolle posts tegen. Er zijn veel marketeers die niet precies de ingrediënten weten van een ijzersterke update die leidt tot een hoog engagement. In deze blog vertel ik hoe je dit wel goed aanpakt.

4-1-1 REGEL

De eerste stap voor het bereiken van nieuwe klanten en torenhoog engagement is het bepalen van de onderwerpen van je posts. Wat wil je delen en misschien nog wel belangrijker wat wil de doelgroep graag van jou lezen? Volg hierbij altijd de 4-1-1 regel. Veel organisaties zijn nu aan het zenden. De 4-1-1 regel houdt in dat je dit niet doet. Je plaatst 4 posts die niet over jou gaan, maar interessant zijn voor je publiek. Eén post van een andere bron over jou, bijvoorbeeld een mooie publicatie in de krant of een gepubliceerde blog. Tot slot mag je één post helemaal aan jezelf wijden, je producten, diensten etc. Heb je de regel aangehouden en het aantal zes bereikt? Dan begin je weer van voor af aan. En onthoud: balans is de sleutel tot succes.

HET KAN ALTIJD KORTER

Nu de onderwerpen duidelijk zijn wordt het tijd voor het schrijven van de posts. Dit wordt vaak onderschat, veel mensen houden immers ook hun eigen kanalen bij en denken dit varkentje wel even te kunnen wassen. Het bedenken van een pakkende tekst is zo simpel nog niet. Er zijn een aantal richtlijnen voor het schrijven van een post die je helpen aan clicks en engagement. De eerste en de belangrijkste is hou het kort! Door je posts niet langer te maken dan 25 woorden vergroot je de kans op een groot bereik. Succes behaal je door in deze 25 woorden statistieken of een korte quote te gebruiken. Denk ook na over een call-to-action. Wat wil je bereiken, wil je dat er geklikt wordt of zit je juist te wachten op reacties? Met een persoonlijke en prikkelende vraag zorg je voor reactie. Denk aan ‘Marketeers vinden jullie ook dat…?’. Tot slot, op LinkedIn komen ze nog niet heel vaak voorbij, maar gebruik hashtags en dan met name die van trending topics of creëer er zelf één. Is je post klaar? Laat nog even iemand anders kijken naar de spelling!

DON’T FORGET THE VISUALS

De volgende stap zijn de visuals en daar kun je behoorlijk je hoofd over breken. Heb je net die perfecte tekst, moet je nog een passende foto… Zorg ervoor dat er een duidelijke verbinding is tussen de tekst en de afbeelding. Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Hoe meer de visual zegt, hoe minder je hoeft te schrijven. Vermijd stockfoto’s, je doelgroep zit niet te wachten op standaard visuals en heeft dat echt wel door. Eigen foto’s werken altijd beter, dat geldt ook voor sponsored content! De ideale afmetingen voor jouw afbeeldingen zijn 1200 bij 627 pixels. Naast afbeeldingen doet videocontent het ook uitstekend. Zorg er wel voor dat je ondertiteling toevoegt, aangezien veel lezers zonder hun geluid aan te hebben door hun tijdlijn scrollen. Zo komt jouw videoboodschap over zonder dat zij luisteren. Hou aan dat de video maximaal 2 minuten duurt. Een korte video van 30 seconden? Nog beter! Ook hier is afwisseling en balans de manier om succesvol te zijn.

TEST, PROBEER EN LEER

Goed nieuws, je post is bijna klaar. Stel jezelf voordat je op post drukt altijd nog even de vraag, zou ik zelf doorklikken of reageren? Is het antwoord ja? Doe dan nog snel even een laatste check op de juiste tags en links en go ahead! Dit is echter niet het teken dat je klaar bent. LinkedIn biedt de mogelijkheid om het succes bij te houden en te analyseren. Test, probeer en leer. Je meest succesvolle posts kun je vastpinnen aan de top van je pagina of wellicht zelf sponsoren als het bijdraagt aan je marketingdoelstellingen.

Heb je alle tips opgevolgd en ben je op weg naar nog meer social succes? Of heb je na het lezen van mijn tips en tricks ontdekt dat het bijhouden van LinkedIn toch iets meer expertise vereist? Neem dan contact op met Marcommit, wij helpen je graag en bieden nu onze LinkedIn-workshop aan via Zoom. Op die manier kun je snel op volle kracht leads realiseren via LinkedIn! Uiteraard kunnen wij ook je social kanalen professioneel voor je bijhouden!

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat