Het toverwoord in PR is storytelling. En dat is niet voor niets, want de onderwerpen waar we aandacht voor willen krijgen zijn niet zelden technisch en doorspekt met jargon. Niet altijd lekker om naar te luisteren. Laat staan het feit dat we als mens altijd geneigd zijn om alle details aan bod te laten komen. Uit deze brij aan technische specificaties en vakjargon maken PR-specialisten steeds weer boodschappen die blijven hangen. Hoe doen we dat?

De kracht van technologie

De sleutel ligt in het betrekken van mensen bij al deze technologische hoogstandjes. Daar gaat het namelijk echt om, het effect wat al deze innovaties, trends of uitvindingen hebben op mensen. Wat betekent technologie voor ons? Het laat ons prettiger werken, beter presteren, beter communiceren, nieuwe dingen ontdekken of zelfs meer plezier hebben in wat we doen.

Het draait om mensen

Het vertellen van die verhalen waarin mensen centraal staan, maakt PR opvallend en succesvol. Een blog waarin een developer vertelt dat zijn inspiratie startte toen hij zijn collega’s hoorde zeggen dat ze elke dag wel iets zochten wat een ander ook al opgezocht had. Of een artikel wat beschrijft hoe een bedrijf de passies van haar medewerkers op de visitekaartjes en website vermeldt in plaats van de functie-omschrijving. Omdat dit hetgeen is wat die persoon enthousiast maakt en de combinatie van al die gedreven personen zorgt voor een uniek bedrijf.
Zo’n verhaal verdient vervolgens ook het podium wat er bij past. Is dat een video, zorg dan dat die er komt. Als een artikel beter past, kies dan voor die optie. Er zijn zoveel middelen waaruit je kan kiezen en ook de manier waarop je je verhaal vertelt kan telkens variëren. Zolang je je maar blijft richten op datgene waar de echte inspiratie vandaan komt, kan dit telkens terugkomen in alle uitingen. Zo wordt jouw verhaal ook inspirerend voor anderen.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.