Solliciteren anno 2016
Sinds een paar maanden ben ik de nieuwe aanwinst bij Marcommit. Maar voor het zover was heb ik bij verschillende bedrijven gesolliciteerd.
Ik ben geboren in 1991, wat betekent dat ik deel uit maak van generatie Y. Ook wel The Next Generation genoemd waar alles beter, mooier en groter moet. De sky is niet voor niets de limit. Hoe zit dat dan met solliciteren?
Wat mij op viel? De werkgever haalt veel uit de kast om deze nieuwe generatie tevreden te houden. Werknemers hebben veel in te brengen: eigen indeling van werktijden, beloningen, (team-building)-uitjes en bovenal veel flexibiliteit. Want voor je het weet is die nieuwe werknemer alweer vertrokken. Dat wil je als bedrijf voorkomen. Het kost nogal wat tijd en energie om iemand in te werken.
Ik werd door een bedrijf benaderd dat had gezien dat ik op zoek was naar een baan. Ik ontving een mail met daarin een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Voordat ik op gesprek kwam, mocht ik een business bag uitzoeken uit hun webshop met de gedachte: ‘Een mooie tas heb je al, nu nog een baan”. Jammer genoeg lag het bedrijf niet bepaald naast de deur. Toch volgden drie sollicitatiegesprekken, maar ik ben het uiteindelijk niet geworden. Nu paradeer ik met mijn mooie business bag elke dag naar Marcommit. Naast deze leuke ervaring, waren er ook flops. Bedrijven die zich niet voorbereiden en iedereen op gesprek laten komen. Of je midden in het sollicitatiegesprek onderbreken en vertellen dat je niet beschikt over de juiste opleiding en daardoor achtergrond kennis mist. Waarbij je vervolgens naar de deur wordt gebonjourd.
Wees uniek, creatief & out of the box
Solliciteren is tegenwoordig wel anders. Het is niet meer alleen het schrijven van een sollicitatiebrief en twee gesprekken. Tegenwoordig voer je minimaal 3 gesprekken, maak je intelligentie testen en gebruik je je creatieve geest. Het schrijven van alleen een brief is zó 2010. Creëer een filmpje waar je jezelf kort presenteert, maak een indrukwekkend C.V. in photoshop en zorg vooral dat je jezelf op een unieke manier profileert. Als je niet mee doet met deze veranderingen, val je niet op en belandt je op de stapel met ouderwetse en saaie sollicitatiebrieven. Werkgevers weten ondertussen ook wel wat deze nieuwe generatie in petto heeft, dus maak je borst maar nat en zorg voor iets spetterends. Voor je het weet heb je die droombaan!
Wil je het bij ons proberen? Wij zijn op zoek naar nieuwe, enthousiaste collega’s. Interesse? Kijk hier.
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.