We doen het al eeuwen. Tijdens het stenen tijdperk gooiden we rotsen, in het Romeinse rijk werd je voor de leeuwen gegooid en in de middeleeuwen was er de schandpaal met rotte tomaten: mensen laten boeten voor in onze ogen verkeerde acties. Inmiddels heeft de schandpaal plaatsgemaakt voor social media en zijn de rotte tomaten vervangen door geoogste kroppen Farmville sla. Shaming anno 2015 heeft zich verplaatst naar het internet, waar één tweetje in een mum van tijd kan uitgroeien tot wereldnieuws. Sommige bedrijven lopen dus nog niet echt warm voor social media, uit angst om een misstap te begaan. Want wie op het internet zijn billen brandt, moet op de digitale blaren zitten.

Online missers
Zo ook Justine Sacco, zij dacht grappig te zijn door voor haar reis naar Afrika een tweet te plaatsen met de volgende tekst: “Ik ga naar Afrika. Hopelijk krijg ik geen aids. Grapje. Ik ben blank!”. Ik hoor het je denken: niet echt snugger. Justine stapte enthousiast het vliegtuig in om haar onvergetelijke reis te maken. Dat de reis onvergetelijk zou worden, dat wist ze. Dat dit zou zijn omdat haar tweet in luttele minuten viraal zou gaan, dat zag ze niet aankomen. Een stortvloed aan online haatberichten en haar ontslag volgden snel en het opstootje ging viraal. Oeps.

Toch zijn het niet alleen individuen die online door het spreekwoordelijke stof moeten gaan. Zo ging KLM tijdens het afgelopen WK de mist in met een poging tot leuke ‘issue hijacking’ en nota bene de eigenaar van Twitter zelf plaatste per ongeluk een update over een nog niet afgeronde overname. Negen van de tien incidenten lopen af met een grote online sisser en hebben vaak geen gevolgen voor de organisatie. De online affaire verdwijnt uiteindelijk in de diepe krochten van het internet. Hop, de doofpot in.

Aan kansen geen gebrek
Dat bedrijven schuchter tegenover social media staan, dat begrijp ik inmiddels wel. Het is een hele stap om jezelf online bloot te geven en na het lezen van de bovenstaande horrorscenario’s kan ik me voorstellen dat je er niet echt warm voor loopt. Toch biedt social media zó ontzettend veel kansen. Kansen die uiteindelijk bepalend zijn voor het potentiële succes van de organisatie. Dat kost wat tijd, maar wel tijd die je dik terugbetaald krijgt. Bedrijven zoals Deloitte, Accenture en Dell boeken zichtbare resultaten door een goede social mediastrategie. Zij halen een meerderheid van hun omzet uit de B2B-markt en hun social mediabeleid is hier scherp op toegespitst. Zij beamen alle drie dat de langdurige relatie met hun volgers de ROI is. Die hechte relaties leiden immers tot nieuwe relaties en die leiden weer tot leads. Uiteindelijk moet social media dus een verlengde van je organisatie worden. Beweeg en enthousiasmeer je medewerkers, deel hun kennis en ben vooral niet bang om persoonlijkheid te laten zien. Want zeg nou zelf, grijze muizen zijn ook zo saai.

Het heeft even geduurd, maar ik durf het toe te geven: ik kan niet meer zonder social media. Op Facebook volg ik de NOS voor mijn dagelijkse portie nieuws, op Twitter een scala aan bedrijven voor vakinhoudelijke kennis en sporadisch op Instagram een gehypte internetkat omdat het leven anders ook zo serieus is. Social media is een vorm van uiten en communiceren die vandaag de dag ideaal is om als bedrijf je persoonlijkheid en inhoud te laten zien. Voor mij, voor jou, voor iedereen. Zelfs voor mijn kat.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.