Social media workshops: interactie over interactie
Regelmatig verzorgen wij social media workshops voor onze klanten. Als PR-bureau in 2015 is social media natuurlijk een vast onderdeel van onze dagelijkse werkzaamheden, maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen. Zeker in het B2B-werkveld wordt buiten de marketingafdeling social media nog vaak gezien als een extra taak. Een zware taak, ook dat nog.
B2B-bescheidenheid
Als trouwe volger van het nieuws, talloze Twitter-accounts, LinkedIn-profielen en Facebook-grappen, verbaast weinig me nog op social media gebied. Ik geniet van de inhakers, fouten en succesverhalen en buiten wat kleine privacy-issues maak ik me om m’n eigen profielen weinig zorgen meer. Ik denk na voor ik iets plaats en probeer voor alles het juiste medium te gebruiken. Facebook privé (met gebruik van gezond verstand), Twitter zakelijk & privé (tot op zekere hoogte) en LinkedIn uitsluitend zakelijk. Natuurlijk probeer ik zakelijk gezien relevant te zijn. Door het delen van informatie, het weergeven van mijn visie en updates over zaken waar ik me in mijn werk mee bezig hou. Tijdens de workshops merk ik vaak dat er bij onze klanten, en daarbuiten vast ook, nog vaak sprake is van een soort bescheidenheid. Wie zit er nou eigenlijk op mijn Tweets en updates te wachten? Niemand wordt toch blij van een reclamepraatje? Dat is het moment dat ik hoop dat mijn enthousiasme voor social media aanstekelijk werkt. Tuurlijk zitten mensen op jou te wachten!
Geven, nemen en delen
Wat voor mij vanzelfsprekend is, is voor een ander één groot vraagteken. Het leuke van het geven van deze workshops is de interactie. Pas dan weet je echt waar de drempels zitten, de knelpunten of gewoon de vraagtekens. Neem het voorbeeld van het reclamepraatje. Dat werknemers kunnen bijdragen aan het social media succes van het bedrijf waar zij werken, wil niet zeggen dat je je ineens als een digitale Tel Sell-reclame moet gaan gedragen. Natuurlijk is het fijn als je bedrijfsnieuws deelt, maar nog veel interessanter is het om je eigen kennis en expertise te delen. Ik ken bijna niemand die nog niet online naar informatie zoekt. Hoe fijn is het om daar zelf ook een bijdrage aan te kunnen leveren? Niet alleen maar informatie ophalen, maar ook ‘wegbrengen’. En als jij een keer een Tweet verstuurt waar je followers niets mee lijken te kunnen? Niets aan de hand. Morgen weer een dag. Zeker geen reden om er dan maar weer mee op te houden of zelfs niet eens aan te beginnen! Zoek die interactie op. Net als tijdens de offline workshops: jullie zijn hopelijk een beetje wijzer door mij, ik zeker ook weer door jullie!
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.