Wat was de laatste keer dat je tegen iemand zei dat je het druk had? Gisteren, vandaag of net? Het einde van een jaar brengt mensen bij elkaar. Want zeg nou zelf; is er iemand die niet druk is? En daar hebben we het graag over met elkaar. Niet alleen op het werk zijn we bezig met nieuwe plannen… en hier en daar iets afmaken dat eigenlijk al te lang ligt. Ook thuis plannen we de feestdagen, prikken we nog snel een datum met mensen die we ‘echt al veel te lang niet gezien hebben’ en denken we ondertussen vast na over een vakantie volgend jaar.

Aan het einde van een jaar bekruipt iedereen het gevoel dat er nog van alles moet en nogmaals, dat delen we graag. Fijn toch, dat gevoel van allemaal in hetzelfde schuitje zitten? Maar waarom zouden we niet het hele jaar iets meer delen van wat ons bezighoudt? Op social media bijvoorbeeld.

Samen ben je nooit alleen
Onze woordkunstenaar Hazes beschreef het al eens in één van zijn smartlappen, voor hem geen slingers aan de wand. In de praktijk merk ik dat social media binnen bedrijven nog vaak hetzelfde gevoel oproept. Voor de social media enthousiastelingen vooral. Want hoewel er bijna niemand is die nog overtuigd hoeft te worden van het nut van social media, blijkt tot actie overgaan een heel ander verhaal. Met als gevolg dat die ene persoon van marketing of communicatie er nog vaak alleen voor staat. Natuurlijk zijn dit de mensen die doorgaans goed weten hoe zij een verhaal moeten presenteren aan de klant, maar zijn zij ook de degenen die dagelijks bij de klant over de vloer komen? Met andere woorden, is het wel realistisch om te denken dat één persoon alleen verantwoordelijk kan zijn voor social media? Ik denk het niet.

Iedereen is lid van het social media team
We kennen allemaal de mooie voorbeelden van KLM, Philips en Heineken. Hele social media teams zetten zich dagelijks in om proactief, reactief of grappig te zijn. In de praktijk komen wij maar weinig bedrijven tegen die dezelfde mogelijkheden hebben. En juist voor die bedrijven geldt: iedereen is lid van het social media team. Een kleine nuancering is misschien meteen op zijn plaats, want nee, je kunt mensen niet dwingen om te Twitteren of blogs te schrijven. Maar heb je weleens echt rondgevraagd? Het heeft misschien wat tijd nodig, maar hey, niet geschoten is altijd mis! En dan komt daar vast die ene accountmanager bovendrijven met fantastische input voor een blog. Of een systeembeheerder die in 140 tekens de beste tips kan geven. Ze hebben alleen nog een podium nodig om te ‘shinen’.

Van offline naar online socializen
Offline worden we gedwongen om te ‘socializen’. Als iemand aan je vraagt hoe je dag was of hoe je het beste een probleem kunt aanpakken, kun je moeilijk de andere kant op kijken. En we zitten allemaal weleens op een verjaardag waar we eigenlijk geen zin in hebben. Zo werkt het ook online. Door online te socializen leren mensen je kennen, kun je kennis delen en bouw je een netwerk op. Kennis, humor of een vakgebied, allemaal brengen ze mensen bij elkaar. Niet alleen nu, maar het hele jaar. Misschien heb je er soms even geen zin in of denk je dat je te druk bent. Maar ja, geldt dat niet voor iedereen? Social media is een taak van het hele bedrijf. Geen eenzame verjaardag, maar slingers aan de wand.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.