Social media zijn niet meer weg te denken als communicatiekanaal in de zakelijke wereld. Waar we op Twitter eerder massaal onze dagelijkse activiteiten deelden, wordt er nu veel meer kennis gedeeld. Belangrijk nieuws verschijnt op social media kanalen en de nieuwste ontwikkelingen bij een ramp zijn sneller online te volgen dan offline. Ook jij kan social media zakelijk inzetten! Hoe? Volg de 10-4-1 regel!

Gebruik het als geheugensteuntje

Met de 10-4-1 regel leg je vast hoe vaak jij of jouw bedrijf actief is op een social medium. Ook bepaal je hiermee welk soort content je deelt. Dit is vooral handig als je het social media beheer van je bedrijf met meerdere mensen doet. Dankzij deze regel weet iedereen van het team wat er online moet komen. Het is echter geen regel waar je nooit van af mag wijken. Het is vooral bedoeld als handig geheugensteuntje dat richting geeft. In de communicatiewereld moeten we echter ook flexibel kunnen zijn – er moet altijd ruimte zijn om last-minute nieuws te kunnen posten.

Waar staat de 10-4-1 regel voor?
10. Post 10 berichten per week met externe inhoud. Deel bijvoorbeeld actualiteiten of ontwikkelingen in de markt
4. Post 4 berichten per week over jezelf of je organisatie. Denk aan nieuws van de organisatie of een blog.
1. Post 1 bericht per week waarin een call to action is verwerkt. Bijvoorbeeld een uitnodiging voor een evenement of een oproep om te solliciteren.

Deze regel is eigenlijk op ieder social media kanaal goed toe te passen, maar vooral Twitter leent zich hier goed voor. Dit is een kanaal waar nieuws snel verschijnt en ook weer verdwijnt. Veel aanwezig zijn is dus goed. 15 berichten per week is hier dan ook niet gek. Bij bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn kan het echter als spam overkomen als een bedrijf veel berichten plaatst. In dat geval kan je ook de frequentie van de 10-4-1 regel iets aanpassen. Behoud wel de onderlinge verhoudingen, maar kies bijvoorbeeld voor 5-2-1.

Op elk platform toepasbaar

Zelfs op Instagram of Snapchat kun je de 10-4-1 regel toepassen. De content die je creëert is natuurlijk wel anders, omdat het op deze platformen draait om visuele berichten. Maar ook bij foto’s of video’s kun je een call to action neerzetten of naar extern nieuws verwijzen. De regel is dus bij alle social media toepasbaar, maar bepaal goed welke media bij jouw bedrijf passen en welke je dus wil inzetten. Pas als je dit hebt vastgesteld,
wordt het tijd om de communicatie in goede banen te leiden volgens deze regel.

Zoals ik eerder al aangaf is dit geen regel die je volledig moet volgen. Het is met name een handige houvast om te bepalen wat relevant is om te publiceren. Kijk vooral naar de content die je hebt en wat je wilt communiceren. Ga niet wanhopig op zoek naar een extern nieuwtje omdat je pas op acht van de tien posts zit deze week. Plaats alleen berichten die passen bij je organisatie en jouw boodschap uitdragen. Maar let er altijd op dat je als organisatie niet als ‘irritant’ wordt ervaren, omdat je bijvoorbeeld constant naar je homepage verwijst. Door de juiste content te delen, kan je organisatie thought leadership claimen.

Heb jij de 10-4-1 regel al eens gebruikt? Deel jouw ervaring dan in de reacties!