Het dilemma: PR zelf doen of PR laten doen?
Meerdere malen werd ik er afgelopen weken op gewezen: het nieuws dat een werkster nemen je echt gelukkig maakt. Dat ik erop gewezen werd, komt vooral omdat ik altijd zo pro-schoonmaakster ben. Veel mensen vinden het decadent en stellen regelmatig vragen als: “Je kan je eigen handen toch wel laten wapperen?”, “Zo vreselijk is schoonmaken toch niet?” of “Dat kost toch veel te veel geld?”. Een werkster kost inderdaad geld, schoonmaken is niet heel moeilijk en ik kán mijn eigen handen laten wapperen. Toch doe ik dat laatste het liefst voor dingen waar ik echt energie van krijg. De dingen waar ik dat niet van krijg, laat ik doen en dat zorgt voor veel meer tijd, plezier en levenslust. Overigens geldt dit ook voor bedrijven: wil ik PR zelf doen of wil ik de PR laten doen?
Een aantal maanden geleden ben ik begonnen bij Marcommit. Ik besloot namelijk dat ik de dingen wilde doen die ik leuk vind, waar ik energie van krijg en waar ik goed in ben. Ik wil bedrijven helpen hun merk uit te bouwen en laten zien dat ze er mogen zijn! Waarom is het voor bedrijven zo fijn dat er PR-bureaus zoals Marcommit bestaan? Veel bedrijven willen zichzelf regelmatiger terug zien in de media, thought leadership claimen of bijvoorbeeld een nieuw product in de markt zetten. De conclusie is dat ze vervolgens ‘iets’ moeten doen met PR. Direct na dit besluit ontstaat echter een dilemma: PR zelf doen of de PR laten doen?
Aan beide kanten zitten natuurlijk voordelen. Wanneer een bedrijf de PR zelf doet, zijn de medewerkers in huis. De lijnen zijn kort en de medewerkers lopen zo bij de PR-afdeling naar binnen. De PR-manager heeft de focus alleen op het bedrijf waar hij werkt en weet daardoor alle ins en outs. Tegelijkertijd kan dit laatste ook een valkuil zijn. Experts bij PR-bureaus zijn namelijk objectiever dan de eigen mensen binnen een bedrijf. Zij bekijken een bedrijf van een afstandje. Hierdoor kunnen zij goed inschatten en adviseren wat nieuwswaarde heeft en wat het goed doet in de media. Daarnaast hebben PR-bureaus expertise op vlakken. Denk bijvoorbeeld aan social media, mediarelaties en redactionele stukken. Daarnaast staan zij altijd klaar voor het beantwoorden van vragen. Ook beschikt het team, met verschillende specialisten, over veel kennis en een groot netwerk die een PR-campagne tot een doorslaand succes kunnen maken.
Hoewel het in eerste instantie misschien niet doet vermoeden, bespaart het een hoop geld voor bedrijven om hun PR uit te besteden. Bijvoorbeeld aan een ervaren bureau. Voor een vast bedrag is een bedrijf er namelijk zeker van dat bepaalde activiteiten doorgang vinden en dat vooraf bepaalde doelstellingen behaald worden. Ook overige zaken, zoals het onderhouden van het netwerk, het maken van plannen en het samenstellen van het perfecte PR-team met de meeste kennis, worden gedaan. Kortom, een enorme tijd- en dus geldbesparing.
Door de dingen uit te besteden waar ik minder energie van krijg of die ik niet goed kan, zoals schoonmaken, houd ik veel meer tijd en energie over voor de dingen die ik wél leuk vind. Bijvoorbeeld voor het maken van een PR-strategie voor uw bedrijf. Klinkt het niet als een droom? Uw PR laten doen en daardoor veel meer tijd en energie overhouden om met uw bedrijf te doen waar uw passie ligt?
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.