1 februari werk ik alweer zeven jaar bij Marcommit. Time flies! Toen mijn eerste kennismaking met PR en ondertussen helemaal thuis in deze wereld. Natuurlijk is er in zeven jaar veel veranderd, maar één ding is nog steeds hetzelfde: PR is social media.

Nieuwe kanalen, zelfde basis
LinkedIn, Twitter en Facebook waren in 2008 net gestart of begonnen toen aan populariteit te winnen. Eerst vooral het domein van persoonlijk lief en leed, maar al snel zagen ook bedrijven de meerwaarde in van deze nieuwe kanalen. B2C voorop, maar ook binnen de B2B-communicatie weten we niet meer beter. Deze nieuwe media hebben heel wat marketeers, journalisten en PR-professionals de nodige kopzorgen opgeleverd (en nog steeds). Maar realiseren we ons wel dat ons vakgebied eigenlijk altijd al draaide om social media? Natuurlijk zijn de kanalen veranderd, maar het uitgangspunt is dat niet: weten wat de doelgroep wil en daar jouw boodschap op aanpassen. Zo breid je je netwerk uit, help je anderen vooruit en deel je kennis. Hoe sociaal wil je het hebben?

Het draait om relaties
Aan het einde en het begin van een jaar draait alles (ok, bijna alles) bij ons maar om één ding: nieuwe plannen maken en gerealiseerd succes continueren. Hiervoor praten we veel met onze klanten, spreken we journalisten over hun plannen voor het nieuwe jaar en brainstormen we ons suf. Heel sociaal allemaal! We moeten onze klanten kennen, onze klanten moeten weten wat ze aan ons hebben en vervolgens is het onze taak om de boodschap af te stemmen op de doelgroep en hier het juiste kanaal bij te vinden. En dat er daarvan een aantal zijn bijgekomen, maakt het alleen maar spannend!

In zeven jaar is er veel veranderd. En hoe leuk en spannend dat ook is, sommige dingen blijven altijd bij het oude. PR was social media in 2008 en is dat in 2030 nog steeds. Waar zullen we het eens over hebben?

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.