Je marketingfunnel is ingericht, je Adwords staan aan en via social media laat je regelmatig zien hoe het op de werkvloer gaat. Zo, je hebt aan alle knoppen gedraaid. Nu is het achterover leunen en wachten tot de leads binnenstromen… Of toch niet? Als het aan mij ligt, mist er nog een belangrijk onderdeel, namelijk PR. Onlangs vroeg ik mijn netwerk op LinkedIn waar voor hen de prioriteit ligt als het gaat om de inzet van PR. Voor maar liefst zestig procent is dat zichtbaarheid en naamsbekendheid. En daarmee slaat deze zestig procent de spijker op z’n kop. Als B2B marketeer is achterover leunen zónder dat je werkt aan je naamsbekendheid hetzelfde als aan tafel gaan zitten en wachten tot je eten wordt geserveerd in een dicht restaurant. Wanneer men zoekt naar een nieuw product of nieuwe dienst wordt er snel gekozen voor een bekend bedrijf. Oftewel, een bedrijf met hoge naamsbekendheid. En hoe realiseer je die naamsbekendheid? Júist! Door de inzet van PR.

 

EVEN TERUG… WAT IS PR EIGENLIJK?


PR, je hebt er ongetwijfeld van gehoord. Het staat voor public relations, of in het Nederlands publieke relaties. PR zet je in om de relatie met jouw publiek te leggen, te verbeteren en te onderhouden. Op een positieve manier. Met de inzet van PR kun je ervoor zorgen dat jouw publiek vertelt hoe goed je bent. Dit is namelijk een stuk betrouwbaarder dan wanneer je het zelf van de daken schreeuwt, iets met ‘wij van WC-eend’. Bij PR draait het vooral om imago en reputatie, iets wat heel belangrijk is voor organisaties en voor het werk van marketeers. Dit wordt echter niet altijd erkend. Veel organisaties leggen de focus op korte termijn sales succes en verliezen daarbij de commerciële strategie voor de lange termijn uit het oog, waar PR en marketing een cruciale rol in spelen. Door aan je fundament – relaties! – te bouwen, creëer je begrip en een stabiele en duurzame basis (en zorg je ervoor dat de organisatie tegen een stootje kan). Zo weet jouw publiek uiteindelijk de weg naar jouw bedrijf te vinden. Hoe je dit doet? Zoek jouw publiek op via bijvoorbeeld de (vak)media.

“Advertising is saying you’re good, PR is getting someone else to say you’re good”
– Jean-Louis Gassee

 

 

ZO WERK JE MET PR AAN JOUW DOELEN


Het is wel duidelijk dat de inzet van PR voor jou als B2B marketeer het overwegen waard is. Zeker nu we weer aan het begin van het jaar staan en er strategische marketingplannen worden gecreëerd. PR inzetten voor het vergroten van je zichtbaarheid en naamsbekendheid is een van de bekendste doelen, maar vergeet niet dat je PR nog veel breder kunt inzetten. Denk bijvoorbeeld aan arbeidsmarktcommunicatie, het creëren van thought leadership en leadgeneratie. Maar waar ga je beginnen? Hieronder volgen enkele praktische tips, zodat je alvast een begin kunt maken.

 

  • Zichtbaarheid & naamsbekendheid: Zorg ervoor dat jouw naam veelvuldig onder jouw doelgroep verschijnt.
    • Heb je nieuws? Bedenk waarom dit nieuws interessant is voor jouw publiek en deel het met ze door middel van een persbericht.
    • Speel in op de actualiteit, bijvoorbeeld middels een blog of op social media.

 

  • Arbeidsmarktcommunicatie: Ook jouw potentiële collega’s zijn onderdeel van je publiek. PR inzetten zorgt voor een positieve beïnvloeding van je werkgeversmerk.
    • Kondig de nieuwe arbeidsmarktcampagne aan via een persbericht en social media-kanalen.
    • Laat medewerkers vertellen over hoe het is om bij jouw organisatie te werken.

 

  • Thought leadership: PR is ook bij uitstek hét middel om jouw organisatie of de personen binnen jouw organisatie als expert neer te zetten.
    • Deel kennis buiten de organisatie, bijvoorbeeld via blogs, opiniestukken of artikelen, en geef experts hiermee een podium.
    • Wees creatief als expert. Biedt een journalist bijvoorbeeld iets aan wat jouw expertise onderschrijft.
    • Haak in op de actualiteiten. Op het moment dat er in jouw vakgebied iets speelt, zorg er dan voor dat je met een standpunt klaarstaat om te delen met de media. Zo weten journalisten hoe jij over bepaalde topics denkt en komen journalisten de volgende keer naar jou toe voor een reactie op een bepaald onderwerp of wanneer er iets speelt in het nieuws.

 

  • Leadgeneratie: PR draait om meer dan alleen mediarelaties. Het kan ook worden ingezet om te groeien in het aantal klanten.
    • Wees zichtbaar op de juiste plekken. Concentreer je bijvoorbeeld op vakmedia en verticals en deel kennis en expertise.
    • Creëer inhoudelijke content, zoals artikelen, whitepapers, ebooks of case studies en biedt de content als downloadable aan op social media en de website.

 

Het opbouwen en onderhouden van een relatie – dus de inzet van PR – kost tijd. Het is een investering waar je op de lange termijn de vruchten van gaat plukken. Regelmatig contact met jouw publiek is belangrijk en hoewel het niet altijd direct publicaties oplevert, zorg je er wel voor dat je bekend wordt en top-of-mind blijft bij de journalist en uiteindelijk bij jouw publiek!

 

Ben je op zoek naar meer informatie over PR of ben je er al uit dat je het wil gaan inzetten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Meld je dan eens aan voor ons gratis PR-spreekuur. Iedere donderdag zit ik om 14.00 uur klaar om al jouw PR-gerelateerde vragen te beantwoorden.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.