witbrood

Het gebeurt (gelukkig) regelmatig: er is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst gesloten en we kunnen aan de slag voor een nieuwe klant. Na de kick-off van zo’n nieuwe samenwerking gaat het beginnen: de uitvoering van de opgezette strategische PR- en/of contentcampagne. Hoe gek dit ook klinkt, er is hier een duidelijke parallel te trekken met de wittebroodsweken van een pasgetrouwd stel. De voorwaarden staan op papier, er is wederzijds vertrouwen uitgesproken en beide partijen hebben veel zin in de verbintenis. Echter, is het soms vanuit zowel bruid als bruidegom even zoeken wat de beste vorm van samenleven is.

Communicatie is key
Binnen de PR komt dat zoeken naar de beste samenwerkingsvorm ook voor. Waar je met verschillende klanten, met wie je al lange tijd werkt, een geoliede machine hebt opgezet waarbij één woord genoeg is, vergt dat bij een nieuw partnerschap nog wat meer effort. Wanneer jij na een inputgesprek al bent begonnen met de uitwerking, kan de klant dit natuurlijk niet ruiken. Communicatie is, ook op een communicatiebureau, key!

Verwachtingsmanagement
Daarnaast kan je je voorstellen dat een pasgetrouwd stel bepaalde verwachtingen heeft van de verbintenis. Verandert er voor hen weinig of is er een kinderwens of een wens voor een nieuwe woning? Verwachtingsmanagement is ook een aandachtspunt die we zowel terugzien bij newly weds, als bij onze werkzaamheden. Stel, we gaan het Twitteronderhoud uitvoeren voor een klant. Wat is precies afgestemd en wat zijn de verwachtingen? Twitteronderhoud is namelijk meer dan het sec versturen van een aantal tweets per week. Het in kaart brengen en volgen van relevante influencers, het signaleren van en reageren op actuele gebeurtenissen en bijvoorbeeld het creëren van lijsten met twitteraars uit bepaalde doelgroepen, zijn belangrijke onderdelen hiervan. Wat gaan we wel of niet voor de klant uitvoeren, en wat zijn bijbehorende doelstellingen? De neuzen moeten aan beide kanten dezelfde richting op staan om te zorgen dat de samenwerking zo vruchtbaar mogelijk is.

Energie
De wittebroodsweken zijn weken van nader tot elkaar komen, nieuwe avonturen en veel energie. Dat geldt wat mij betreft zeker ook voor een nieuwe samenwerking. In deze eerste weken leg ik samen met de klant de basis voor het realiseren van mooie PR-resultaten, maar bovenal een band, waarbij we bijna meer kunnen spreken van een collega, dan een leverancier. Het enige dat jammer is, is dat de parallel nou net stopt bij de cocktails en witte zandstranden…

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat