Utrecht – Het afgelopen jaar is de vraag naar digitale diensten fors toegenomen. Hierdoor moeten bedrijven opnieuw onderzoeken hoe zij de markt optimaal kunnen bedienen en zo blijven voldoen aan continu veranderende klantbehoeften. Om organisaties op dat niveau van flexibiliteit te krijgen, richt Valtech, een wereldwijd digitaal bureau, Valtech Future Studio op. Valtech Future Studio onderzoekt disruptieve technologieën met als doel om bedrijven inzichten te geven in de toekomstige impact van deze technologieën en trends. Dit doen ze voor organisaties van alle formaten, in alle branches. Door te anticiperen op de toekomst en hier digitale oplossingen voor te bedenken, komen deze bedrijven wat klantbehoeften betreft niet voor onverwachte verrassingen te staan.

Toekomstige digitale oplossingen
In zogenoemde Future Storms werken ontwerpers, ingenieurs en business consultants samen met klanten en eindgebruikers aan een specifieke bedrijfsuitdaging. Het begint met een marktanalyse en een blik op de toekomst. Daarna bouwen, testen en valideren ze trends en theses op opkomende technologie. Dit doen ze aan de hand van eigen onderzoek, inzichten, strategische planning, human-centered design en nieuwe technologieën zoals Augmented Reality (AR) enArtificial Intelligence (AI).

Van idee naar tastbaar hulpmiddel
Met Proof of Concepts (PoC’s) worden ideeën vervolgens omgezet in tastbare hulpmiddelen voor organisaties om bedrijven te begeleiden naar een toekomstbestendig businessmodel. Met deze sessies stelt Valtech klanten en hun eindgebruikers in staat om gekwalificeerde en proactieve beslissingen te nemen die gericht zijn op de toekomst. Dit zorgt ervoor dat het aanbod van de bedrijven goed aansluit op de veranderende klantbehoeften, waar digitale oplossingen steeds vaker onderdeel van zijn.

Rob Zuiderhoek, Managing Director bij Valtech Nederland: “De komende jaren gaan we grote verschuivingen zien in menselijk en maatschappelijk gedrag. Vooral als het gaat om consumenten en hoe zij geld uitgeven. De grens tussen fysiek en online vervaagt en tegelijkertijd veranderen de behoeften. Om als bedrijf mee te kunnen bewegen zit er maar één ding op: innoveren. Valtech Future Studio versnelt dat proces door de impact van opkomende technologieën en trends in kaart te brengen.”

Eerste resultaten
De eerste Future Storm is inmiddels afgerond en richtte zich met name op de retailsector en hoe de pandemie binnen deze sector de toekomstige klantreis beïnvloedt. Dit zijn enkele interessante bevindingen:

  • E-commerce nam het afgelopen jaar een vlucht. De online verkoop steeg tussen maart 2020 en februari 2021 met maar liefst twintig procent. Daarnaast nam de verwachting van consumenten wat betreft gepersonaliseerde service toe. Gedurende deze periode bood een groeiend aantal e-commercewinkels producten en deals op maat aan en creëerden retailers specifieke producten voor nichebehoeften.
  • Valtech Future Studio gelooft dat consumenten deze service ook gaan verwachten in fysieke winkels. Om dat servicelevel te kunnen bieden, moeten digitale technologieën ingezet worden.
  • Op basis van eigen onderzoek en prototypes, onder andere uit deze eerste Future Storm, heeft Valtech Future Studio innovatieve oplossingen geleverd aan MAC Cosmetics, STHIL en Nintendo World. De focus van deze oplossingen ligt vooral op AR, AI en touchless services voor fysieke winkels. Zo konden klanten bijvoorbeeld in de winkels van MAC Cosmetics producten via een tablet uitproberen en hun persoonlijke devices gebruiken om zich door de winkel heen te navigeren.

Tina Dejan, Directeur bij Valtech Future Studio: “Bedrijven met fysieke winkels hebben nieuwe en verbeterde manieren nodig om de consument te bedienen. Consumenten willen namelijk continu de beste, veiligste en handigste digitale oplossingen, zowel online als in de winkel. Om concurrerend en relevant te blijven, is het cruciaal om hier als bedrijf proactief op in te spelen. Onze missie is om bedrijven te helpen om aan de continu veranderende wensen en eisen van eindgebruikers te voldoen. Daarnaast helpen we hen om flexibel en wendbaar te zijn, zodat zij zich eenvoudig kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Niet alleen wat betreft de gevolgen van de pandemie, maar ook met gevolgen van andere uitdagingen, zoals de klimaatcrisis.”

Rob Zuiderhoek: “Tijdens onze eerste Storm lag de focus op de retailsector. Maar we zijn ervan overtuigd dat organisaties uit vrijwel alle sectoren in de nasleep van de pandemie te maken krijgen met een verandering van de klantbehoeften. Dat vraagt om innovatieve aanpassingen in de klantreis. Ik kijk er naar uit om toekomstige marktontwikkelingen te vertalen naar kansen en tastbare oplossingen voor onze klanten. Met Valtech Future Studio dragen we met digitale oplossingen en PoC’s bij aan toekomstbestendige klantbelevingen, voor elk type bedrijf.”

Deel dit artikel
Op zoek naar meer persberichten?

Hieronder vind je de twee meest recente persberichten.