Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /srv/www/computel/marcommit/marcommit/www.marcommit.com/website/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/presenters/meta-author-presenter.php on line 40

Amsterdam – Een meerderheid van de werknemers met onregelmatige werktijden durft problemen als gevolg van slechte werkroosters niet aan te kaarten bij hun werkgever en/of manager. Slechts 46 procent zegt dat ze met de werkgever durven te praten over de invloed van werkuren op hun persoonlijke leven. Niet meer dan 45 procent van de werknemers voelt zich comfortabel om met de werkgever te spreken over de invloed die werkgerelateerde stress heeft op de gezondheid. Dit blijkt uit het State of The Deskless Workforce onderzoek van Quinyx, leider in workforce management oplossingen, onder ruim 1.500 mensen met flexibele werktijden in de zorg, horeca, logistiek en retail.

Stress door slechte planning of uitval
Driekwart van de medewerkers met flexibele werktijden ervaart problemen met werkroosters door een slechte planning, uitval van personeel of onvoldoende zicht op de benodigde bezetting. Met name onderbezetting op de werkvloer vormt een groot probleem (33%). Dit heeft gevolgen voor de mentale gezondheid van werknemers. Zo leidt onderbezetting bij meer dan de helft (56%) van de werknemers tot stress op de werkvloer. Maar ook voor klanten zijn de gevolgen van slechte werkroosters voelbaar. Ruim een derde (33%) van de respondenten geeft aan dat het resulteert in langere wachttijden en 30 procent is van mening dat het ook leidt tot slechtere dienstverlening naar klanten.

Maarten de Boo, Vice President bij Quinyx: “Wie personeel wil behouden, moet zorgen voor goede werkomstandigheden. Een fijne werksfeer met een cultuur van onderling vertrouwen is daar onderdeel van. Daarnaast is het cruciaal om te luisteren naar personeel en waardering te uiten. Vraag om feedback en ga hier vervolgens actief mee aan de slag. Ook technologie kan helpen bij het verhogen van de betrokkenheid, autonomie en tevredenheid van werknemers. Bijvoorbeeld doordat software automatisch rekening houdt met voorkeuren en wensen van personeel. Ook kunnen algoritmes voorspellingen doen over hoe druk het wordt en hoeveel personeel er nodig is om aan de vraag te voldoen. Hiermee voorkom je niet alleen onder- of overbezetting, maar ook stress op de werkvloer. Betrokken, tevreden en gewaardeerd personeel blijft langer in dienst, ervaart meer werkgeluk en vormt daarmee een productievere workforce.”

Deel dit artikel
Op zoek naar meer persberichten?

Hieronder vind je de twee meest recente persberichten.