Arnhem – Meer dan de helft van de Nederlanders met een kantoorbaan (57%) denkt dat beveiligd e-mailen alleen noodzakelijk is in branches waar met gevoelige informatie wordt gewerkt. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Doe het veilig of doe het niet’ onder ruim 1.000 werkende Nederlanders met een kantoorbaan. Het onderzoek is uitgevoerd door Pointsharp, leverancier van de veilige e-mailoplossing Cryptshare. 56 procent denkt er zelfs nooit over na of een e-mail beveiligd verstuurd moet worden.

Beveiligd e-mailen is niet de standaard
Slechts twintig procent van de werkenden verstuurt alle e-mails beveiligd. Dit sluit aan bij hoe noodzakelijk werkend Nederland dit acht. Maar zestien procent geeft namelijk aan te denken dat beveiligd mailen nodig is voor elke e-mail.

Toch is meer dan de helft (52%) ervan overtuigd dat de organisatie waar zij werkzaam zijn de deuren stevig heeft gesloten voor cybercriminelen. Deze overtuiging kan voortkomen uit de stappen die bedrijven ondernemen om deze criminelen op afstand te houden. Driekwart van de werkenden (73%) geeft namelijk aan dat hun organisatie bewust bezig is met het voorkomen van datalekken.

Lucien Barink, General Manager Benelux bij Pointsharp, leverancier van de veilige e-mailoplossing Cryptshare: “Datalekken liggen altijd op de loer. Het risico en de gevolgen zijn natuurlijk groter als jouw organisatie met gevoelige informatie omgaat, maar dit betekent niet dat deze bedrijven de enige doelwitten van cybercriminelen zijn. En door het onderscheppen van een simpel mailtje kan er veel schade veroorzaakt worden. Veel bedrijven richten zich volledig op het intern beveiligen van data, om daarmee te voorkomen dat hackers bij de gegevens kunnen. Wat echter vaak vergeten wordt, is wat er kan gebeuren zodra data de organisatie verlaat via bijvoorbeeld een e-mail. Het bewustzijn dat cybercriminelen ook toe kunnen slaan wanneer er extern gecommuniceerd wordt, moet nog groeien in het Nederlandse bedrijfsleven. Pas dan kunnen bedrijven zeggen dat ze bewust bezig zijn met het voorkomen van datalekken.”

—-

Over het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van Pointsharp uitgevoerd door marketonderzoeksbureau Panelwizard. Voor het onderzoek zijn 1.091 werkende Nederlanders met een kantoorbaan ondervraagd.

Deel dit artikel
Op zoek naar meer persberichten?

Hieronder vind je de twee meest recente persberichten.