Een persbericht is een krachtig middel om jouw bedrijfsnieuws te communiceren met de markt. Of het nu gaat om een nieuwe aanstelling, een nieuw product, een onderzoek of een nieuwe klant: ieder bedrijf heeft wel iets te melden. Of jouw persbericht een succes wordt, hangt echter van veel verschillende factoren af. Stuur je het nieuws naar de juiste journalisten? Heeft jouw bedrijf al relevante persrelaties opgebouwd? Verstuur je persberichten op de juiste manier? Hoe is jouw persbericht geschreven? Wat is het nieuws? En welk ander nieuws speelt er nog meer die dag of week? Kortom: heel veel aspecten om rekening mee te houden. Met deze handleiding helpen wij je op weg om het maximale uit jouw persbericht te halen.

Zorg voor een goede opbouw van jouw persbericht

Een goed persbericht maken begint bij een goede opbouw. Ga eerst na wat het belangrijkste nieuws is wat je met de markt wil communiceren. Verplaats je daarbij altijd in de positie van de journalist. Waarom is het nieuws interessant voor zijn of haar lezers? Wat is de nieuwswaarde? Als je eenmaal het belangrijkste nieuws helder voor ogen hebt, zorg dan dat jouw persbericht daarmee begint. Het moet voor een journalist direct duidelijk zijn waar jouw persbericht over gaat.

Houd verder de volgende tips altijd in het achterhoofd als je een persbericht gaat opstellen:

  • Wees zo concreet mogelijk, houd je aan de feiten en formuleer helder.
  • Zorg ervoor dat jouw persbericht oprolbaar is. Dat wil zeggen: de eerste alinea geeft de lezer het belangrijkste nieuws, en de laatste alinea het minst belangrijke nieuws. Zorg dus dat je in de eerste alinea de wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe benoemt.
  • Zorg ervoor dat een redacteur jouw tekst één op één over kan nemen.
  • Hanteer een actieve schrijfstijl en vermijd de lijdende vorm.
  • Vermijd vaktermen en reclame.
  • Houd een persbericht zo kort en bondig mogelijk. Less is more! Maximaal één A4 is gangbaar.
  • Laat de tekst altijd nog een laatste keer controleren door iemand die de tekst nog nooit gelezen heeft. Staan er echt geen spelfouten meer in? Begrijpt de lezer het persbericht? Is de opbouw logisch?
  • Tot slot is het verstandig om ook altijd een quote van een betrokkene op te nemen. Zo’n citaat maakt een bericht levendig. Dat kan bijvoorbeeld een directeur zijn die zijn visie geeft op een recente overname, of een klant die succes heeft behaald met een bepaald product. Het is belangrijk dat degene die de quote geeft wel echt iets te zeggen heeft over het nieuws. Hoe onafhankelijker iemand is of hoe meer gezag iemand heeft, hoe beter.

Ben je benieuwd naar de meest gemaakte spel- en taalfouten? Lees dan hier de blog van Sanne, inclusief handige ezelsbruggetjes om ze te voorkomen.

Zorg voor beeldmateriaal met voldoende kwaliteit

Het succes van een persbericht is ook afhankelijk van het beeldmateriaal en videomateriaal dat beschikbaar is. Dit zorgt ervoor dat jouw verhaal nog beter tot leven komt. Bovendien hoeven journalisten hierdoor zelf niet op zoek te gaan naar passend materiaal om hun verhaal te ondersteunen. Let er wel op dat het materiaal van voldoende kwaliteit is: minstens 300 dpi voor kranten en andere geprinte media. Voor online plaatsingen is een kleiner bestand vereist.

Een voorbeeld persbericht

Ben je op zoek naar een voorbeeld persbericht? Neem dan zeker een kijkje in ons archief: https://www.marcommit.nl/persberichten/ 

Een perslijst maken

Als je eenmaal het persbericht geschreven hebt, moet je het wereldkundig maken. Er zijn een aantal tips en tricks die je kunt toepassen als een persbericht gaat sturen.

Alles valt of staat met een goede perslijst. Deze lijst bevat alle relevante media-uitgaven en de bijbehorende journalisten en freelancers. Er zijn diverse oplossingen beschikbaar waarmee je een perslijst kan samenstellen. Maar je kunt ook online op onderzoek uit naar e-mail adressen. Veel media hebben immers een colofon met namen en rugnummers. Veel redacties beschikken ook over een algemeen redactie e-mail adres. Dit is in veel gevallen een vergaarbak waar iedereen nieuws naartoe stuurt. Het écht interessante nieuws wordt er soms uitgevist, maar veel gaat verloren. Dat is precies de reden waarom het opbouwen van persoonlijke persrelaties een groot goed is. Als je eenmaal beschikt over die relaties, is de kans dat een journalist jouw nieuws gaat publiceren vele malen groter.

Het is belangrijk om je te beseffen dat het maken van een goede perslijst écht mensenwerk is. Als je eenmaal een lijst hebt, vraag je dan bij iedere persoon op de lijst af of dit nieuws echt interessant is voor hem of haar. Een nieuw softwareproduct is lang niet altijd interessant voor een techjournalist van een krant. Verdiep je dus in het medium en de journalist en ga na in hoeverre het nieuws écht interessant is. Ook hier geldt: less is more. Bestook je journalisten met irrelevant nieuws? Dan doet dat jouw imago meer kwaad dan goed.

Het kan voorkomen dat ondanks alle zorgvuldigheid een journalist aangeeft geen nieuws meer van je te willen ontvangen. In dat geval schrijft de spamwet voor dat je diegene geen nieuws meer mag sturen. Houd deze lijst bij en zorg dat deze accuraat is.

Het persbericht verspreiden

Als je eenmaal de lijst hebt, is het tijd om jouw persbericht te versturen. Een persbericht verspreid je in principe altijd per e-mail. Verstuur het persbericht niet in een losse bijlage, maar plak de tekst altijd in de e-mail met jouw bedrijfslogo erboven. Dit zorgt voor een handeling minder voor de ontvangende partij. Let er ook op dat je de perslijst in het BCC-veld plaatst. Zo zorg je ervoor dat de privacy van de geadresseerden geborgd blijft. Zorg ook voor een duidelijke vermelding van contactgegevens en denk aan de opt-out; hoe kunnen mensen zich afmelden van jouw lijst?

Let ook goed op de timing van verzending. Sommige kranten willen in verband met de deadline waarop de krant naar de drukker gaat nieuws voor een bepaald tijdstip ontvangen. Vermijd te allen tijde de vrijdagmiddag.

Je vergroot in ieder geval de plaatsingskans als je jouw persbericht verstuurt in nieuwsarme perioden. Denk aan zondagochtend of in de vakantie. Houd ook altijd rekening met ander nieuws. Op Prinsjesdag gaat alle aandacht uit naar de Troonrede, maar ook tijdens een ramp wordt jouw persbericht niet opgepakt.

Wil je toch veel media-aandacht tijdens Prinsjesdag? Dat is zeker niet onmogelijk. Bekijk hier de video over hoe wij Raet een flinke dosis publiciteit gaven op de derde dinsdag van september.

Persbericht plaatsen

Na het versturen van jouw persbericht rest er nog één actie. Op sommige plekken kan je gratis jouw persbericht plaatsen. Ook zijn er altijd media waar je tegen een kleine vergoeding jouw nieuws kunt aanbieden. Zo is Persberichten.com een belangrijk kanaal voor IT gerelateerd nieuws. In sommige gevallen is dit zeker het overwegen waard. En last but not least: bel nooit een persbericht na. De ervaring leert dat dit zorgt voor veel irritatie

Persbericht laten schrijven

Zo, na het lezen van dit artikel ben jij volledig klaargestoomd om succesvol een persbericht te schrijven en te versturen. Let er wel op dat het uitsturen van een persbericht slechts een klein onderdeel is van een totale PR-strategie. Af en toe nieuws delen met de markt is goed, maar dit gaat zeker niet het verschil maken als je kijkt naar zaken als naamsbekendheid, thought leadership en kennisdeling.

Heb je nog hulp nodig? Of wil je advies? Wij helpen je graag om met jouw nieuws het maximale succes te behalen. Of je nu jouw persbericht door ons wil laten schrijven, of alleen wilt laten versturen, bij ons ben je met ieder PR-vraagstuk aan het juiste adres.

[contentblock id=1 img=html.png]

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat