Mijn woord van het jaar 2015? Parallellepipedum, zeker weten! In het boek ‘Zo god het wil’ wist Niccolò Ammaniti het gewoon te presteren om dit woord maar liefst twee keer te gebruiken om een object te beschrijven. Ik kan oprecht genieten van dit soort taalgebruik en hou dan ook op mijn telefoon een lijstje bij met ‘mooie woorden die ik graag nog eens wil gebruiken’. Hier staan nog meer kanjers op, denk aan ‘gefnuikt’. Je zult nu wel denken, waar gaat dit verhaal heen?

Welnu, ik was zo gecharmeerd van de pracht van het woord parallellepipedum, dat ik besloot om erover te tweeten. Met een hashtag welteverstaan. En wat bleek… Slechts twee keer is deze hashtag gebruikt! Verbazingwekkend toch, met al die miljarden tweets die dagelijks verstuurd worden. Dit zette mij wel aan het denken. Twitteren wiskundigen niet? Zitten de écht knappe koppen die weten wat een parallellepipedum is niet op social media? Of is parallellepipedum gewoon niet hip in de wereld van meetkunde? Dat is natuurlijk een zeer interessante vraag die zeer veel raakvlakken kent met PR.

Het mooiste van het verhaal echter moet nog komen. Ik sluit – hoogstwaarschijnlijk – 2015 af als ‘social influencer’ op het gebied van parallellepipeda. Tenzij er natuurlijk ineens een boyband doorbreekt met de hit parallellepipedum of er een sterrenkundige komt die een parallellepipedumvormige ster heeft ontdekt. Just saying…

Al met al was ik geïntrigeerd door het feit dat als men in Nederland nu op social media gaat zoeken naar parallellepipeda, ze dan hoogstwaarschijnlijk bij mij uitkomen. Ironisch, want ik weet niks van meetkunde of parallellepipeda… En na het publiceren van deze blog doorspekt met het woord parallellepipedum, komen ze misschien zelfs wel bij Marcommit uit.

Om dit nog even door te trekken naar PR & communicatie. Social media is tegenwoordig van groot belang en kent een enorm bereik. Veel bedrijven en willen hun topic claimen en gaan driftig aan de slag met social media, hashtags en influencers om zo hun doelgroep te bereiken. Toch loont het de moeite om eerst in kaart te brengen wie je doelgroep is, op welke kanalen hij actief is en welke hashtags er gebruikt worden voor bepaalde onderwerpen. Als de wiskundige van deze wereld inderdaad niet op Twitter zitten (dat heb ik overigens niet geanalyseerd), dan tweet je met #parallellepipedum in het luchtledige. Maar misschien is #parallellepipedum ook wel te lang voor een tweet en gebruikt men juist een andere hashtag, zoals #PPD? Het is in ieder geval het onderzoeken waard! Een zorgvuldige keuze voor een hashtag is daarnaast ook belangrijk om niet ondergesneeuwd te worden in alle miljarden tweets.

Een boodschap overbrengen op social media? Bezint eer ge begint. Alleen als je weet waar je doelgroep zich bevindt en waar hij over praat kun je effectieve wijze een boodschap overbrengen. En voor iedereen die ook het jaar uit wil gaan met een bijzondere hashtag, ik heb er nog een in de aanbieding: #dodecaëder! Succes.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.