Opvallende campagnes van 2018
2018 is afgelopen en het nieuwe jaar is begonnen: tijd om terug te blikken. Wat waren indrukwekkende, opvallende of bijzondere campagnes van het afgelopen jaar? Wat is blijven hangen en heeft ons geïnspireerd?
Afgelopen jaar was een bewogen jaar voor de marketing-wereld. In deze terugblik kijken we naar campagnes die leuk inspelen op de actualiteit of een probleem aanpakken. Alles kwam voorbij afgelopen jaar. Ik geef je een overzicht bij welke campagnes van 2018 je je vingers kan aflikken.
Eén van mijn favorieten is de campagne van KLM in Duitsland. Uit onderzoek van de luchtvaartmaatschappij blijkt dat 46 procent van de Duitse respondenten niet weet dat KLM een airline is. En om deze groep mensen te bereiken bedacht KLM, al zeg ik het zelf, een briljante campagne. Uit het onderzoek blijkt dat de respondenten voornamelijk denken dat KLM een bank, een restaurant of een radiozender is. Om te laten zien dat KLM niet is wat ze denken, verandert KLM voor een aantal dagen in een bank, restaurant en radiozender. Nadat het eten opgegeten is, de radioshow is afgelopen en er geld gepind is, vertellen de KLM-medewerkers wat KLM daadwerkelijk is en alle mensen reageren verbaasd. Dit is de wederom niet-traditionele campagne die KLM heeft gemaakt en wat mij betreft smaakt het naar meer.
Wanneer Sinterklaas het land heeft verlaten, is het tijd om los te barsten met de kerstcampagnes. Eentje waar ik geen genoeg van krijgen, is de televisiecommercial van KPN: Het Gamers Kerstverhaal. In deze commercial ontmoeten gamevrienden elkaar voor het eerst in een kroeg in Engeland. De vrienden kennen elkaar al jaren online en kunnen steun en vertrouwen bij elkaar vinden. Normaliter hebben zij alleen contact via de games die ze spelen. Na de eerste face-to-face kennismaking genieten de mannen van een heerlijk kerstdiner. Daarna sluiten ze af met een gezamenlijk potje gamen, deze keer alleen in real life in plaats van via beeldschermen. KPN wilt met deze commercial digitale vriendschap vieren en laten zien wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is om digitaal contact te onderhouden
Stadsvervoerder BVG in Berlijn kampt al jaren met een slecht imago. Het bedrijf rijdt vaak niet op tijd, conducteurs zijn vaak onbeschoft en er zitten veel dronken mensen in de metro. Daar moest verandering in aangebracht worden. Vooral millenials gebruiken het openbaar vervoer liever niet en als ze het wél gebruiken, rijden ze bijna altijd zwart. In samenwerking hebben Adidas en BVG een innovatieve campagne bedacht om deze doelgroep te bereiken. Ze ontwikkelden een sneaker waarbij in de voorkant een BVG-jaarkaart voor bus, metro en tram zit verwerkt. Echte fans kampeerden een nacht voor de deur om de sneaker te kunnen kopen en dezelfde ochtend waren ze al uitverkocht. De 500 paar sneakers hebben uiteindelijk niet voor minder zwartrijders gezorgd, wel heeft deze campagne het imago van BVG een stuk verbeterd.
Net zoals de All you need is love-special kijk ik elk jaar één van de Home Alone-films. Dit jaar greep Google de kans om met deze populaire film een campagne te maken. Macaulay Culkin speelt nog één keer Kevin McCallister. Het enige verschil met de echte Home Alone-films is dat hij nu wat ouder is en met hulp van Google Assistant weet hij de dieven af te wimpelen. De video die viraal ging, vind je hier. Elke Home Alone-fan zal deze campagne fantastisch vinden.
Nu 2019 begonnen is, is het tijd voor nieuwe tv-, radio of online campagnes. Tijd om de bovenstaande campagnes van tafel te vegen met nog creatievere of innovatievere campagnes. Ik ben benieuwd wat dit jaar gaat brengen!
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.