Onlangs heb ik de drukte van Rio de Janeiro, de overweldigende waterval Foz do Iguaçu en het heerlijke strand van Ihla Grande ervaren tijdens mijn reis naar Brazilië. Naast het voelen van de zonnestralen, kon ik mijn geluk niet op met al het pracht en praal om mij heen. Als een typische Japanner ging ik op pad. Zonnebril op en camera stevig in de hand. Op zoek naar een zeldzame vogel, giftige slang en kleurrijke bloem. Lang zoeken hoefde ik niet, de oooh’s en aaah’s vlogen me al snel om de oren. En inderdaad, dit was zeker een paar kreetjes waard. Twee kobaltblauwe oogjes keken me aan, een grote oranje snavel en een zwart glanzend verendek. Check, een toekan in het wild. Het dier leek zo uit een schilderij te zijn gevlogen. Snel wist ik een foto te maken. Toen hij vervolgens een rustiger plekje zocht en zijn tak werd ingenomen door een klein musje, pakten de toeristen hun telelenzen in. Het musje was niet bijzonder, niet mooi genoeg voor een kiekje. Niet alleen in de natuur van Brazilië komt dit tafereel voor, ook tijdens mijn werk merk ik dit.

Weg van de meute
Vroeger wilde je alles behalve opvallen. Mee met de meute en erbij horen. En dan moest je vooral geen gekke sprongen maken. Toen wijde pijpen plaatsmaakten voor skinny jeans, ging ook mijn kledingkast op de schop. En dat ik stiekem naar Bon Jovi luisterde, dat mocht niemand weten. Inmiddels ben ik er wel achter dat achter de kudde schapen aanlopen, je niet ver brengt. Het doel van PR is simpel gezegd voor exposure in de media te zorgen. En dat lukt alleen als je juist rechts afslaat waar alle anderen links gaan. Alleen een vernieuwd verhaal haalt de media. Kom je met een persbericht over een onderwerp dat allang uitgekauwd is, dan heb je weinig kans van slagen. De doorsnee journalist verdrinkt in content die hij aangeleverd krijgt. Om ervoor te zorgen dat een redactie juist jouw tekst plaatst is het van belang dat je opvalt. Zorg dat je het koren bent en niet het kaf. Leg daarom de focus op het onderscheidend vermogen. Communiceer hetgeen concurrenten over het hoofd zien. Juist die creatieve insteek of een verrassende verdieping maakt dat je de voorkant haalt van de krant.

Opvallen is dé sleutel tot succes. Creëer onderscheid voor een sterke positie en laat het bekende los. Door out of the box te denken, je geen beperkingen te laten opleggen en vaste patronen te doorbreken, steekt jouw hoofd boven het maaiveld uit. Wees de toekan waar iedereen wild van wordt, dat musje spot je wel in de achtertuin.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.