Heb je werk te over en medewerkers te kort? Is jouw HR- of recruitmentafdeling al maanden druk met het vullen van vacatures, maar zonder succes? De huidige arbeidsmarkt brengt veel uitdagingen met zich mee, zeker als het gaat om IT-professionals. Om tóch de juiste kandidaten te trekken, is een flink staaltje arbeidsmarktcommunicatie (AMC) nodig. Door jouw employer brand sterk neer te zetten, vergroot je de kans dat je als werkgever opvalt en daardoor misschien wél makkelijk jouw vacatures invult.

Snel actie of strategie?

Ben je specifiek op zoek naar nieuwe medewerkers met een bepaalde achtergrond of expertise, bijvoorbeeld een .NET developer of een data scientist met ervaring in de overheidsbranche, en is de nood hoog? Dan kun je op korte termijn heel gericht campagnevoeren. Maar naast de snelle actie, is het ook van belang om als organisatie te bouwen aan de employer brand. Om vervolgens een AMC-strategie voor de lange termijn neer te zetten, zodat je toekomstige recruitmentuitdagingen uit de weg gaat.

Een employer brand, wat is dat dan?

De auteurs van het boek ‘Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand’, Waasdorp, Hemminga en Roest, hanteren de volgende definitie:

“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”

Korte termijn: de juiste kandidaat voor openstaande vacatures

Stel, je denkt: “Leuk natuurlijk, dat bouwen aan een onze employer brand. Maar ik heb nú mensen nodig.” Niet getreurd! Dan kunnen wij je helpen om traffic te genereren naar de vacature of ‘werken bij’-pagina. Het kan zijn dat jouw vacatures ondersneeuwen in het grote aanbod van banen in de IT. Of wellicht weet je niet waar je jouw vacatures het best onder de aandacht van de doelgroep kan brengen. Door een duidelijk profiel op te stellen van de kandidaat die je zoekt, kun je heel gericht targeten; je kunt zorgen dat de vacature op het juiste platform, op het juiste moment aan de juiste personen wordt getoond. En dat vergroot natuurlijk de kans op sollicitaties.

Lange termijn: bouwen aan je imago als werkgever

Om niet alleen nu, maar ook in de toekomst de juiste kandidaten te vinden, is het aan te raden om te bouwen aan jouw werkgeversimago. Het is van belang om hierbij verder te kijken dan arbeidsvoorwaarden, zoals een goed salaris of veel vakantiedagen. Je moet als werkgever op zoek naar wat jouw bedrijf écht onderscheidend maakt ten opzichte van andere organisaties. Zit het in de manier waarop functies zijn ingedeeld? Wordt er tijd vrijgemaakt voor vrijwilligerswerk? Of mag jouw personeel overal ter wereld werken en krijgen zij ook nog de vrijheid om bijvoorbeeld een paar uurtjes te skiën onder werktijd, zoals Jessica Smeijers van TOPdesk? Er moet hierbij vooral gekeken worden naar de onderliggende gedachte.

Bij het bouwen van de employer brand gaat het er namelijk om dat je weet wat de kernwaarden zijn van jouw organisatie als werkgever. Er moet een duidelijk beeld zijn van wie jouw mensen zijn en waar zij ’s ochtends hun bed voor uitkomen; wat hen drijft. En vervolgens moeten deze waarden doorsijpelen in alle arbeidsvoorwaarden en communicatie rondom werkgeverschap. Op die manier trek je kandidaten aan die passen bij de kern van jouw bedrijf. En die daardoor ook langer bij je blijven werken.

AMC-strategie

De employer brand vormt de basis voor de arbeidsmarktcommunicatie. Hoe ga je als werkgever naar buiten treden, met welke boodschap en op welke platformen? Welke aspecten van jouw werkgeverschap wil je uitlichten? En wat is daarbij een passende vorm? Met een strategisch plan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, zet je jouw organisatie als werkgever op de kaart. Zo zorg je dat potentiële kandidaten jouw bedrijf kennen, wat er vervolgens weer voor zorgt dat er sollicitaties in de mailbox van HR verschijnen. En laten dat dan precies de kandidaten zijn die passen bij jouw bedrijf.

Wil je zichtbaarder zijn bij potentiële kandidaten, heb je hulp nodig bij het neerzetten van jouw employer brand of wil je eens sparren over arbeidsmarktcommunicatie? Neem dan contact met ons op!

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.