Met de vakantieperiode in het vooruitzicht, verheug ik me altijd weer op die paar uur in het vliegtuig waarin ik geen internetverbinding heb. Even geen appjes, Instagram en LinkedIn updates, maar tijd om te beginnen aan die stapel ongelezen boeken in mijn kast. Oftewel: even op vliegtuigmodus. Ik blijk lang niet de enige te zijn die soms moe wordt van ‘always on’ zijn. Uit onderzoek van Ernst & Young (2018) blijkt dat 48 procent van de Nederlandse consumenten behoefte heeft aan een digitale detox. We zijn toe aan een break van alle content die organisaties zenden. Toch zou ik niet op mijn plek zitten als communicatieprofessional, als ik hier geen kans in zou zien. Als organisatie kun je namelijk slim gebruik van maken van dit fenomeen.

Met man en macht op zoek naar rust

We dwingen onszelf rust te nemen. Niet voor niets is ‘phone stacking’ een hype geworden. Dit houdt in dat als je met familie of vrienden in een café of restaurant bent, alle telefoons in het midden van de tafel worden gelegd. Degene die hem als eerst pakt moet de rekening betalen. Een tweede trend waar veel mensen mee bezig zijn is het bijhouden en reguleren van screentime op smartphones. iPhone geeft wekelijks inzicht in de tijd die je op je mobiel hebt gezeten en ook voor Android zijn er apps die dit bijhouden, zoals RealizD. Je kunt instellen dat je een maximaal aantal minuten op je telefoon mag kijken, waarna je scherm geblokkeerd wordt. Ook het grote gebruikersaantal – maar liefst 31 miljoen – van de meditatie-app Headspace onderstreept deze marktbeweging.

Right time, right place, right message

In het eerdergenoemde onderzoek geeft 25 procent van de consumenten aan dat ze het lastig vinden om hun favoriete content te vinden op alle verschillende platformen en apps. We hebben te maken met een content overload: er komt onwijs veel op ons af en het is lang niet altijd relevant. En daar ligt direct de oplossing in verscholen: wees relevant. Breng de juiste boodschap in de juiste vorm op het juiste moment.

De juiste plek is misschien wel offline

‘Offline gaan’ is de trend. Dit kan dus zomaar de juiste plek zijn om jouw doelgroep te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan events. Want al twijfelen veel organisaties aan de effectiviteit hiervan, er zijn ook voorbeelden die onderschrijven dat evenementen wel degelijk zinvol zijn. Neem bijvoorbeeld de populariteit van meetup.com, een platform voor het ontmoeten van nieuwe mensen, het leren van nieuwe dingen en het vinden van groepen met een gedeelde passie. Het succes ligt in kleinschalige events met inspiratiesessies, workshops, face to face Q&A’s of meet & greets. Een heel ander voorbeeld van offline communicatie is het magazine ‘the disconnect’, waar de website je verwelkomt met de volgende boodschap:

“Please Disconnect from the Internet. This is an offline-only magazine featuring articles and interviews. Just disable your WiFi to view this issue. (It’s free.)”

Een inspirerende kijk op communicatie en een slim gespotte kans.

Spring in waar de behoefte ligt

Offline communicatie zorgt ervoor dat je je onderscheidt van bedrijven die alleen maar online communiceren. Nu is het niet mijn bedoeling om iedereen op te roepen om alle communicatie massaal naar offline te verplaatsen, maar spring vooral in waar de behoefte ligt. Ben jij waar je moet zijn?

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat