Wilde een organisatie vroeger gevonden worden via Google, dan was het genoeg om bij de eerste 20 zoekopdrachten te staan. Mensen moesten nog aan de digitale wereld wennen en namen de moeite om even door te scrollen voor de juiste pagina. Toen de digitalisering zich in rap tempo voortzette, werd de consument al kieskeuriger. De snelheid van diensten nam toe en on-demand werd de norm. Als organisatie maakte je alleen kans als je bij de eerste vijf zoekresultaten verscheen. Hierdoor werd het gebruik van Search Engine Optimalization steeds belangrijker en ieder groot bedrijf zette dan ook vacatures uit voor SEO specialisten. Op dit moment blijkt tot de top 5 resultaten behoren echter al niet meer genoeg. En dat is te wijten aan de opkomst van een nieuwe technologie: voice.

Is het lichtknopje aan de andere kant van de kamer en wil je toch de lichten aanzetten? Vraag het Alexa. Is het teveel moeite om je agenda zelf te checken? De Google Assistent leest hem voor je op. Weet je het antwoord op een vraag niet en heb je de dringende behoefte om dit via Google te weten te komen? Ook dan is er een voice assistent. Hierbij hoef je zelf niet eens te zoeken naar welk antwoord het beste bij je vraag past, dat doet de virtuele assistent voor je. Levert dit snelheid en gemak voor de consument? Zeker! Maar ook kopzorgen voor organisaties? Vast en zeker!

Doe mij maar een beetje snelheid
Eén enkel antwoord. Dat moet het antwoord van jouw bedrijf zijn. Maar hoe doe je dat? SEO is hierin nog altijd belangrijk. Stap hier dan ook niet vanaf. Goede content en de juiste woorden zijn nog steeds belangrijk om bovenaan de lijst te verschijnen. Google heeft daarnaast aangegeven dat hun ranking afhankelijk is van hoe snel een website laadt. De Google Assistent wil zo snel mogelijk antwoord geven en dat gaat niet als een site lange tijd nodig heeft om te laden. In dat geval is het grote voordeel van voice, de snelheid, namelijk teniet gedaan. Werk dus aan de snelheid van je website. Niet alleen relevant voor de voice zoektochten, maar ook voor klanten die gewoon digitaal zoeken. Uit onderzoek van de Aberdeen Group blijkt namelijk dat door één seconde extra laadtijd, het conversieverlies met zeven procent toeneemt.

Doe mij maar een gesprek
Daarnaast is de manier van vragen stellen via voice anders dan op de computer. De digitale mens leerde al vroeg dat een paar steekwoorden vaak de beste resultaten gaven. Maar met voice worden er uiteraard volledige vragen gesteld, wat invloed heeft op welke woorden jij moet gebruiken om het bovenste antwoord te zijn. Dit betekent dat het steeds belangrijker wordt om bepaalde stukken van je website wat losser te schrijven alsof je met iemand spreekt. Werk bijvoorbeeld met een FAQ-pagina waarbij je de vragen letterlijk op jouw website neer kunt zetten.

Doe mij maar een lokale bakker
Als laatste is de ranking bij zoekopdrachten ook gebaseerd op locatie. Wanneer iemand in Utrecht bijvoorbeeld om een bakker vraagt, is het zinloos als de voice assistent een bakker uit Amsterdam noemt. Investeer dan ook in local SEO. Besteed dus een (deel van een) webpagina aan de locatie van jouw organisatie: van de provincie tot de precieze plek. Ook niet onbelangrijk: zorg dat je goede reviews krijgt. De voice assistent gaan op zoek naar ‘de beste’ organisatie in iedere branche. Met veel sterren en een duidelijke locatie kom je er dus wel.

Voorspeld is dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten via voice search gedaan wordt, dus zorg dat jouw resultaten zo snel mogelijk bovenaan Google komen te staan. Investeer in de snelheid van je site, de schrijfstijl, de local SEO en het krijgen van goede reviews. Dan is een gouden medaille niet ver weg, mits je blijft monitoren of je nog aan bovenstaande zaken voldoet. Wacht niet te lang, want enkel de nummer één is binnenkort nog goed genoeg.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat