shutterstock_166045121Ondernemers willen maar één ding. De wereld veroveren met hun unieke product of dienstverlening. Want zeg nu eerlijk, willen we niet allemaal net zo groot worden als Elon Musk van Tesla, of Jeff Bezos van Amazon? De grote vraag is echter, hoe laat je het bedrijf groeien tot ongekende grootte? En minstens zo belangrijk: hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf deze groei aankan, zonder dat het te veel tijd en inspanning kost?

 

 

Push naar pull
In de basis is het principe ‘bedrijfsgroei’ vrij simpel. Zorg voor een goed product of een excellente dienst en zorg dat jouw potentiële klanten daarvan op de hoogte zijn. Juist dat laatste is een zeer dynamisch vraagstuk waar veel ondernemers mee worstelen. Doelgerichte marketingacties worden op de doelgroep afgevuurd, reclame wordt ingekocht en met behulp van public relations en social media proberen we de publieke opinie te beïnvloeden. Of het helpt? Jazeker. Is het tijdintensief? Ja, dat ook. Levert het direct leads op? Ja, maar dat is soms lastig te kwantificeren. Dus, kan het ook anders? Jazeker. Een inbound marketingstrategie is de heilige graal voor ondernemers die slim willen groeien.

In het kort helpt inbound marketing om meer bezoekers naar jouw website te leiden met behulp van relevante content die hun beslisproces ondersteunt. In plaats van een push-strategie ga je over naar een pull-strategie. Een vrij logische keuze aangezien zo’n 70 procent van het aankoopproces van de klant tegenwoordig online plaatsvindt. Klanten gebruiken social media, lezen blogs, verdiepen zich in een whitepaper en vergelijken diverse bedrijven alvorens ze contact met jou opnemen. In dat hele proces is het dus enorm belangrijk om waarde toe te voegen. Help jouw doelgroep met waardevolle online content om ze te begeleiden in het beslisproces. En om te bepalen welke content jouw doelgroep nodig heeft, is diepgaande kennis van de klant en diens context natuurlijk cruciaal. Kortom: het is de manier om met bestaande én potentiele klanten te engagen, ze aan je bedrijf te binden en je thought leadership kenbaar te maken.

Bezoeker naar lead
Klinkt allemaal helder, maar hoe draagt dit concreet bij aan het werven van meer klanten? Simpel! Door te werken met leadgeneratie content kun je bezoekers verleiden om wat van zichzelf te laten zien. Hierbij is het cruciaal dat de potentiële klant ervan overtuigd is dat het hem toegevoegde waarde levert wanneer hij zich bekend maakt. Dit kan met behulp van bijvoorbeeld een e-book, een zelfscan, assessment of whitepaper. Zorg er in ieder geval voor dat de content waardevol genoeg is om er eenmalig je gegevens voor achter te laten. Wanneer de potentiële klant zich bekend heeft gemaakt, komt diegene volledig geautomatiseerd in een nurturing programma op basis van zijn interesses. Zeker 85 shutterstock_379298266procent van de leads die een bedrijf genereert (of: potentiële klanten die zich bekend gemaakt hebben aan een bedrijf) is nog niet klaar voor contact met sales. De lead moet dus eerst opgewarmd worden. Door vervolgens analyses los te laten op het gedrag van de potentiële klant, kan de beste vervolgactie worden bepaald. En het resultaat? Het proces van leads naar klant verloopt grotendeels geautomatiseerd, waardoor sales alleen nog maar aandacht hoeft te besteden aan de gekwalificeerde leads.

Relevantie naar groei
Uiteindelijk draait alles om relevantie, vooral wanneer potentiële klanten in aanraking komen met jouw bedrijf. Dit zorgt voor een beter imago, wat vervolgens vanzelfsprekend leidt tot groei. Wil jij ook de conversie verhogen? Meer en betere leads binnenhalen tegen lagere kosten? En de salescyclus verkorten? Dan is inbound marketing het antwoord.

<< Meer weten over inbound marketing en hoe andere organisaties dit aanpakken? Bekijk dan ook ons whitepaper ‘Garantie voor groei‘ en leer van 5 aansprekende B2B inbound marketing best practices>>

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.