Wij kennen vrijwel geen PR-plan, campagne of projectopdracht waarin deze deliverable niet is opgenomen: het media-interview. Het geven van zo’n media-interview wordt echter regelmatig onderschat. Zowel op de radio als één-op-één met een dagbladjournalist, maak je als woordvoerder hét verschil in het effect van het interview, het imago van het bedrijf en de toekomstige aandacht die het bedrijf zal krijgen vanuit dit medium. Wat kun je als woordvoerder doen om te zorgen voor een interessante publicatie of een boeiend gesprek? En hoe zorg je ervoor dat het medium, de volgende keer als er een expert binnen jouw vakgebied gewenst is, niet naar de concurrent stapt?

Met deze vier tips maak jij het verschil als interviewkandidaat:

No guts, no story

Denk zelf maar eens na wanneer een uitzending op Radio 1 of BNR je boeit. Meestal niet als er een interviewkandidaat aan tafel zit die de ene na de andere open deur intrapt. En wanneer ga je een artikel in een krant lezen? Niet als er een kop boven prijkt met informatie die algemeen bekend is. Stelling durven innemen en deze vertalen naar jouw dagelijkse praktijk zorgt voor geboeide luisteraars en lezers.

Het komt zeker voor dat we een opvallend onderzoek gedaan hebben vanuit een klant, maar dat de directeur het wat spannend vindt om de uitkomsten onder de aandacht te brengen. Zo kan het bijvoorbeeld lastig zijn om over je potentiële klanten te vertellen dat zij ver achterlopen op het gebied van tweetrapsverificatie, of dat HR-managers veel fouten maken bij het naleven van wet- en regelgeving. De duiding rondom dit nieuws is echter vaak wel waarom je wordt uitgenodigd. Het is daarom slim om vooraf een paar stellingen te bedenken waar je je senang bij voelt en deze als spannende ‘oneliners’ in de strijd te gooien tijdens het gesprek.

Color your story

Vooral wanneer je te maken hebt met ingewikkelde materie is het gebruik van metaforen en anekdotes erg waardevol. Een journalist komt zo tot een levendiger stuk en ook op de radio is dit dé manier om luisteraars te boeien en vast te houden.  Besef je dat het interviewen van een expert in een radio-uitzending juist gebeurt om extra kleur te geven aan een item. Hierbij geldt wel: draaf niet door qua hoeveelheid en maak het niet te ingewikkeld.

Be prepared

Het lijkt een open deur, maar een goede voorbereiding voor een interview is cruciaal, je wilt immers goed beslagen ten ijs komen. Om sterk, betrouwbaar en visionair over te komen is het essentieel dat je je verdiept in het thema, de cijfers en de actualiteit. Het werkt erg fijn om enkele oefenvragen op te stellen en te kijken hoe je deze zo goed mogelijk kan beantwoorden en je kernboodschap onder de aandacht kan krijgen. Bedenk waarom de journalist contact opnam, en zorg ervoor dat je over de informatie beschikt die je nodig hebt om zo behulpzaam mogelijk te zijn.

De voorbereiding gaat verder met het verdiepen in je gesprekspartner. Wat is dit voor journalist, wat is zijn of haar achtergrond en hoe zijn eerdere stukken van zijn of haar hand geschreven? Wanneer het om radio gaat, loont het om de programma’s van die week te luisteren, zodat je de interviewstijl leert kennen, je geïnteresseerd overkomt en waar nodig kan refereren naar een gesprek eerder die week.

Stand out, but don’t act out

Net als in een persoonlijk gesprek, geldt bij een interview dat luisteraars er makkelijk doorheen prikken wanneer je niet oprecht bent of je anders voor probeert te doen. Bij het beluisteren van een radio-interview is het fijn als een extravert iemand je enthousiast maakt en inspireert met gedurfde uitspraken en voorbeelden. Echter kan een introvert persoon datzelfde doel bereiken door zijn of haar persoonlijkheid in de strijd te gooien en met rust en diepgang te vertellen over het thema. Kies de gespreksstijl die bij je past en zorg er dus ook voor dat je de interviewstijl die de presentator of journalist kiest, niet automatisch spiegelt.

 

Naast deze vier tips zijn er natuurlijk de hygiënefactoren, bijvoorbeeld: zorg voor een goede internetverbinding bij digitale interviews, wees respectvol naar de interviewer, wees op tijd, et cetera. Of je nog eens wordt teruggevraagd door een journalist, wordt vooral bepaald door de vraag of je de journalist brengt wat hij zoekt. Krijgt hij de interessante aanvulling in zijn artikel waar hij naar op zoek was? Krijgt hij de spraakmakende interviewkandidaat in zijn programma die – dat op het eerste oog saai lijkende – onderwerp  enorm interessant kan maken? Of krijgt hij die nieuwe inzichten over dat veelbesproken topic waar hij naar op zoek was? Vink bovenstaand lijstje af in de voorbereiding op je volgende interview, dan gaat het creëren van een goed media-netwerk vanzelf!

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.