Ervaringen van klanten zijn voor veel bedrijven steeds belangrijker als marketingmiddel. Zeker in de B2B-branche worden case studies vaker meegenomen in de overwegingen van een potentiële klant. Dus als je klanten positief over je zijn, kun je daar veel profijt van hebben. Ook in PR geldt dat niets zo krachtig is als het verhaal van je klanten. In deze blog vertel ik hoe jij de ervaring van klanten optimaal benut voor PR-doeleinden.

Persbericht of blog over gezamenlijk resultaat
Er zijn twee redenen waarom het waardevol is om samen met klanten aan PR te werken. Allereerst de naamsbekendheid van klanten. Zeker als je samenwerkt met grote en bekende organisaties, kun jij daar flink van profiteren. Hetzelfde geldt voor een klant met een sterk netwerk. Hier kun je op meeliften door jullie verhaal niet alleen via PR, maar ook via social media te delen. Een tweede reden is het creëren van nieuwswaardige content. Wellicht denk je dat journalisten geen interesse hebben in met wie jij samenwerkt, maar niets is minder waar. Er zit veel nieuwswaarde in de samenwerking met klanten en dat maakt dit tot een waardevolle bron voor content. Dit zijn de mogelijkheden:

  1. Verstuur een persbericht over de samenwerking met een nieuwe klant. Vertel hierin wat over de klant en over jezelf, maar vooral over hoe je de klant gaat ondersteunen en wat dit voor de markt betekent. Inspiratie nodig? Bekijk deze publicatie van Heijmans en Conclusion eens.
  2. Verstuur een persbericht over een behaald succes. Denk aan een project dat jullie hebben afgerond met een uniek of verrassend resultaat. Hiermee laat je zien welke expertise jullie in huis hebben. Wie weet is er een journalist geïnteresseerd om jullie hierover te interviewen. Zie dit bericht over de samenwerking tussen ilionx, Mezuro en TU/e.
  3. Schrijf een gezamenlijke blog. Dit kan jullie kijk zijn op een bepaalde ontwikkeling of jullie reactie op een gebeurtenis. Maar denk ook aan het delen van kennis. Geef bijvoorbeeld praktische tips over een onderwerp waar jullie beiden veel van weten.
  4. Schrijf een klantcase. Dit lijkt misschien nog het meest op de reviews uit de B2C-wereld. In een klantcase geef je de klant het woord en laat je hem vertellen over jullie samenwerking. Let erop dat het verhaal niet te commercieel wordt, maar feitelijk en gericht op het resultaat. Lees het verhaal van Make-A-Wish en OutSystems.

Zo willen klanten graag meewerken
Hoe zorg je er nu voor dat klanten willen meewerken aan een blog of persbericht? Als je klanten om medewerking vraagt, zijn ze waarschijnlijk benieuwd: what’s in it for me? Als het antwoord ‘niks’ is, is de kans groot dat de klant niet bereid is om mee te werken. Leg daarom uit wat de waarde van een publicatie in de media is. Gebruik daarbij vooral de kennis en expertise van je PR-bureau. Zij kunnen de klant precies vertellen waarom het belangrijk is om middels PR zijn naamsbekendheid te vergroten onder de doelgroep en te laten zien wat hij in zijn mars heeft. Daarnaast is het goed om de klant nauw te betrekken bij de ontwikkeling van het contentstuk. Laat hem bijvoorbeeld zelf iets op papier zetten, of doe een voorzet en biedt de mogelijkheid om aanpassingen te doen. Zo kan de klant zijn eigen verhaal doen en maak je het aantrekkelijk om energie in een persbericht, blog of klantcase te steken.

Is het desondanks toch lastig om klanten bereid te vinden die mee willen werken? Wellicht helpen de volgende tips:

  1. Doe een oproep in je nieuwsbrief. Vraag klanten naar interessante projecten en leg uit wat de meerwaarde voor hen is om mee te werken aan een gezamenlijk persbericht of artikel. Deel resultaten van voorgaande successen om het concreet te maken.
  2. Neem in contracten op dat PR- en marketingactiviteiten onderdeel zijn van de samenwerking. Rond ieder project af met het schrijven van een klantcase. Het is een uitstekende manier van evalueren en maakt de klant bewust van de behaalde resultaten. Hierdoor gaat hij positiever denken over de samenwerking en zo maak je van hem een ambassadeur.

Sta je te popelen om meer uit PR te halen door de samenwerking met klanten te benutten? Of vind je het lastig om de juiste insteek te bepalen of klanten bereid te vinden om mee te werken? Wat je uitdaging ook is, klop gerust bij ons aan. Wij helpen je graag met het behalen van toffe PR-resultaten!

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.