Meer uit PR halen? Benut de samenwerking met klanten
Ervaringen van klanten zijn voor veel bedrijven steeds belangrijker als marketingmiddel. Zeker in de B2B-branche worden case studies vaker meegenomen in de overwegingen van een potentiële klant. Dus als je klanten positief over je zijn, kun je daar veel profijt van hebben. Ook in PR geldt dat niets zo krachtig is als het verhaal van je klanten. In deze blog vertel ik hoe jij de ervaring van klanten optimaal benut voor PR-doeleinden.
Persbericht of blog over gezamenlijk resultaat
Er zijn twee redenen waarom het waardevol is om samen met klanten aan PR te werken. Allereerst de naamsbekendheid van klanten. Zeker als je samenwerkt met grote en bekende organisaties, kun jij daar flink van profiteren. Hetzelfde geldt voor een klant met een sterk netwerk. Hier kun je op meeliften door jullie verhaal niet alleen via PR, maar ook via social media te delen. Een tweede reden is het creëren van nieuwswaardige content. Wellicht denk je dat journalisten geen interesse hebben in met wie jij samenwerkt, maar niets is minder waar. Er zit veel nieuwswaarde in de samenwerking met klanten en dat maakt dit tot een waardevolle bron voor content. Dit zijn de mogelijkheden:
Zo willen klanten graag meewerken
Hoe zorg je er nu voor dat klanten willen meewerken aan een blog of persbericht? Als je klanten om medewerking vraagt, zijn ze waarschijnlijk benieuwd: what’s in it for me? Als het antwoord ‘niks’ is, is de kans groot dat de klant niet bereid is om mee te werken. Leg daarom uit wat de waarde van een publicatie in de media is. Gebruik daarbij vooral de kennis en expertise van je PR-bureau. Zij kunnen de klant precies vertellen waarom het belangrijk is om middels PR zijn naamsbekendheid te vergroten onder de doelgroep en te laten zien wat hij in zijn mars heeft. Daarnaast is het goed om de klant nauw te betrekken bij de ontwikkeling van het contentstuk. Laat hem bijvoorbeeld zelf iets op papier zetten, of doe een voorzet en biedt de mogelijkheid om aanpassingen te doen. Zo kan de klant zijn eigen verhaal doen en maak je het aantrekkelijk om energie in een persbericht, blog of klantcase te steken.
Is het desondanks toch lastig om klanten bereid te vinden die mee willen werken? Wellicht helpen de volgende tips:
Sta je te popelen om meer uit PR te halen door de samenwerking met klanten te benutten? Of vind je het lastig om de juiste insteek te bepalen of klanten bereid te vinden om mee te werken? Wat je uitdaging ook is, klop gerust bij ons aan. Wij helpen je graag met het behalen van toffe PR-resultaten!
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.