Marrakech Marketing: Kijken, kijken, niet kopen!
Een hele andere wereld op een kleine vier uur vliegen van Nederland. Zo kan ik Marrakech wel omschrijven. Een heerlijk weekend weg met vriendinnen om eens lekker bij te kletsen zonder onderbroken te worden door de kinderen. Een stad waar ontspanning en complete chaos direct naast elkaar bestaan. Denk aan hamams en fijne dakterrassen midden in de hectische souk van de medina. De souk is het kloppend hart van Marrakech en juist in deze oosterse sfeer werd ik geconfronteerd met marketing gericht op het stereotype van de Nederlander dat hier duidelijk leeft.
De lokale handelaren horen waar je vandaan komt en spelen daarop in met kreten als ‘kijken, kijken, niet kopen’, ‘bijna gratis’ en ‘allemachtig prachtig’. Een steek in mijn marketing hart, want blijkbaar is dit het beeld wat leeft van de buyer persona Nederlander. Waar we dit aan te danken hebben, laat ik graag in het midden. Maar wel weet ik dat ik door deze kreten niet in de buying mood raak. Eigenlijk wekt dit bij mij vooral irritatie op, en dat is toch jammer als je op zoek bent naar leuke souvenirs. Hieruit blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is om je doelgroep op de juiste manier aan te spreken.
Voor een goede marketing en salesstrategie is het essentieel om te weten wie je klant is. Buyer persona’s helpen om klanten beter te begrijpen en hierop in te spelen. Het doel is om te komen tot een dieper begrip van klanten en hun koopbeslissingen. Maar hoe stel je nou zo’n buyer persona op? Hoe zorg je dat je de klant aantrekt en met hem verbindt? Daar helpen wij je natuurlijk graag bij. Hiermee leggen we de basis voor ‘allemachtig prachtige’ marketing en salesresultaten. Oftewel; kijken, liken en kopen!
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.