Marketing en sales: van roestige relatie naar geoliede machine door inbound marketing
Een roestige relatie tussen marketing en sales, het komt binnen de beste bedrijven voor. Sales verwacht betere ondersteuning van marketing en vindt vaak dat de toegevoegde waarde van marketing ver te zoeken is. Aan de andere kant is het voor marketing vaak een uitdaging om de gegenereerde leads goed te laten opvolgen door sales. Aan het eind van de maand moeten toch de doelstellingen gehaald worden, een vastgeroest en inefficiënt proces helpt hier niet bij. Tijd dus voor meer inzicht en een betere samenwerking. Pas dan worden resultaten behaald die niet eerder voor mogelijk werden gehouden.
Allereerst is het zaak dat de wederzijdse irritatie tussen marketing- en salescollega’s weggenomen wordt. De grootste veroorzaker van deze frustraties is ruis. Doordat sales en marketing onvoldoende inzicht hebben in elkaars uitgangspunten, doelstellingen en plannen, gaan beide teams los van elkaar hun eigen kar trekken. De overtuiging van het eigen kunnen en het gebrek aan vertrouwen in de ander, maken de samenwerking moeizaam. Als sales vervolgens bij het bespreken van de jaarcijfers alle credits voor het binnenhalen van een belangrijk account krijgt, dan worden de gemoederen pas echt op scherp gezet. Gelukkig hoeft het zo ver niet te komen. Zoom eens uit van je persoonlijke targets, dan zie je dat zowel sales als marketing samen aan hetzelfde doel werken. Samen zorgen jullie dat het bedrijf gezond blijft en verder groeit. Het goede nieuws daarbij is dat er een oplossing voorhanden is om marketing en sales aan elkaar te verbinden om samen de gestelde doelstellingen nog efficiënter te realiseren: inbound marketing.
Meetbare resultaten voor marketeers
Voor sales is het vrij eenvoudig om het resultaat te delen. De cijfers tonen exact aan wie welke deal getekend heeft en hoeveel geld dit in het laadje gebracht heeft. Voor marketeers is het een stuk lastiger om het resultaat van hun inspanningen zichtbaar te maken. Hoe weet je nu dat die ene klantcase gezorgd heeft voor die goede lead die uiteindelijk klant is geworden? En hoeveel leads moeten er in je funnel zitten om er een goede sales gekwalificeerde lead uit te halen? De inzet van inbound marketing helpt om dit soort vragen veel beter te beantwoorden. En zo is het dus mogelijk om de voorzetten die sales krijgt vanuit marketing gerelateerde activiteiten goed inzichtelijk te maken.
Kwalitatievere leads voor salesprofessionals
Naast dit grote voordeel voor marketing, kunnen ook de salesprofessionals rekenen op toegevoegde waarde. Inbound marketing is namelijk gericht op het delen van je kennis. Dit met het oog op het feit dat kopers zich graag eerst inlezen voordat ze een bedrijf benaderen. Als salesprofessional zullen de gesprekken dan ook op hoger niveau gevoerd worden én krijg je te maken mensen die echt geïnteresseerd zijn in het product. Ook weet je wanneer je met de potentiële klant in gesprek gaat al meer van hem dan normaal. Wat heeft hij gelezen, hoe vaak is hij op de website geweest en op welke pagina’s en opent hij de nieuwsbrieven?
Voorwaarde: integrale aanpak
Vele marketingmanagers dromen van het inzetten van deze effectieve marketingtechnologie, maar hebben zelf weinig tijd en weten niet waar dit te beleggen. Inbound marketing werkt het best wanneer het nauw verweven is met andere aspecten van de marketing- en salesstrategie. Het vormt de rode draad door contentmarketing, zoekmachinemarketing, on- en offline advertising, PR en ook leadgeneratie. Denk maar aan de website waar prospects binnenkomen en de blogs en artikelen die je nodig hebt om traffic te genereren naar de content.
Niets is fijner dan resultaat zien van het harde werken van je team en erkenning krijgen voor je bijdrage. Door inbound marketing een integraal onderdeel te maken van de algehele marketing-en salesstrategie, wordt voor iedereen inzichtelijk hoe gezamenlijk de gestelde doelstellingen behaald kunnen worden. Daarnaast verhoogt het de efficiëntie en kwaliteit van het werk dat je levert. Je weet immers meer over de achtergrond en wensen van potentiële nieuwe klanten. Met deze informatie kan sales nog gerichter de sales gekwalificeerde lead benaderen en krijg je de handvatten om jouw content- en advertisingstrategie verder aan te scherpen. Op deze manier creëer je een geoliede machine om het bedrijf samen gezond te houden en verder te laten groeien. En geloof mij, daar word je een stuk minder moe en gefrustreerd van dan wanneer iedereen zijn eigen race blijft rennen.
Work smarter, not harder
Ben je als marketingmanager ook een aanhanger van de leus ‘work smarter, not harder’? Zorg dan dat je inbound marketingstrategie een integraal onderdeel is van je algehele marketingstrategie. Lees ons whitepaper en ontdek hoe je snel kan starten met inbound marketing, of neem contact met ons op om samen de eerste stappen naar een efficiëntie sales- en marketingmachine te zetten.
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.