Marcommit twintig jaar: meer body, maar precies hetzelfde karakter
Dit jaar bestaat Marcommit 20 jaar. Natuurlijk maakt dat me vreselijk trots en blij, maar het is interessanter om het hier te hebben over reflectie. Want hoewel tijden compleet zijn veranderd, merk ik dat wij dat eigenlijk totaal niet zijn. We zijn expert in public relations, in business-to-business, in ICT en HR. Zo begon het, zo is het, en zo wil ik het altijd houden.
15 maart 2000 begon ik met Marcommit. Met z’n tweetjes vanuit huis. In die tijd hadden mobiele telefoons nog toetsen, er werd volop ge-MSN’d, en de media werden geregeerd door print. Nou, je kunt stellen dat er veel veranderd is. En hoewel Marcommit vandaag naast meer ervaring ook meer body heeft – we zijn met 23 medewerkers en werken in een prachtig kantoorpand – zijn wij nog precies dezelfde als toen. Er zijn namelijk drie karaktertrekken die ons altijd ons maken.
Niks is zo krachtig als een extern medium dat jouw merk onderschrijft. Alleen met publicaties in de juiste media kun je een geloofwaardig merk opbouwen of thought leadership claimen. Dat bereik je nooit via je eigen site of social kanalen. Afgelopen jaren beweerden kwade tongen dat kranten en vakbladen in waarde zouden afnemen. Nou, misschien een paar dan. Maar veel vakbladen winnen alweer terrein en er zijn ook vele digitale media bij gekomen. Gerichter, specifieker, meetbaarder. We kennen de media en hun mogelijkheden door en door. We geloven in hun kracht en weten die ten volle te benutten.
In tegenstelling tot de consumentenmarkt – waar merken zich soms alleen in vorm of prijs onderscheiden – maak je in de zakelijke markt het verschil met een inhoudelijk sterk verhaal. Maar het is een vak apart om dat verhaal boven water te krijgen en er een podium aan te geven. Precies dat is onze expertise. We investeren in een goede verstandhouding met de opdrachtgever én met de media, en weten hoe we een verhaal goed kunnen overbrengen. Het lukt ons vandaag zelfs beter dan ooit om verhalen te schrijven die media willen publiceren.
ICT en HR zijn twee sectoren die ons mateloos aantrekken. Beiden zijn onmisbaar en bij beiden is veel vakkennis aanwezig. Maar inherent aan hun vak – ICT’ers gaan helemaal op in technologie en HRM‘ers hebben volle aandacht voor de mens – pakken ze zelf niet graag het podium. Dus geven wij ze het podium dat ze verdienen. Omdat we zelf de ontwikkelingen volgen, begrijpen we al snel waar het over gaat. Dat praat niet alleen lekker, we ontdekken ook snel wat waarde heeft voor business en media. Daarmee boeken we resultaat. Zo werken we al jaren prettig samen met toonaangevende organisaties in ICT en HR. En dat willen we nog jaren zo blijven doen.
Met deze eigenschappen als vertrekpunt hebben we afgelopen jaren een schat aan ervaring opgebouwd. Dat is echter alleen waardevol als je ervan leert. Daarom heb ik besloten de twintig meest opmerkelijke en gave cases uit de afgelopen jaren te selecteren en die met jullie te delen. Komende periode lichten we in blogs telkens één case uit, we beschrijven de uitdagingen én de learnings. Zodat we daar allemaal beter van worden. Om af te trappen blikken we terug op het hoogtepunt van vorig jaar: de Meet the Chef-campagne van Lightspeed.
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.