Het merendeel van mijn favoriete citaten verwijst naar zowel informatie als kennis. En dat is geen toeval. Al sinds mijn studententijd ben ik geïntrigeerd door data en het analyseren daarvan. Terwijl sommigen data-analyse (ten onrechte) zien als de tegenpool van creativiteit, zie ik het juist als een facilitator. De beste marketingcampagnes maken namelijk consequent gebruik van inzichten en informatie.

Kofi Annan zei het als volgt: “Kennis is macht. Informatie is bevrijdend. Educatie is het uitgangspunt van vooruitgang in elke samenleving, en in elk gezin.” Vrijwel iedereen zal het gezegde “kennis is macht” wel eens gehoord hebben. Maar technologiefuturist en auteur Daniel Burrus breidt het gezegde verder uit: “Informatie is alleen macht als je er actie mee kunt ondernemen. Alleen dan vertegenwoordigt het kennis en, als gevolg, macht.”

Dat gezegde spreekt mij aan. Want data is zinloos als je er geen conclusies uit trekt. En informatie blijft betekenisloos als je geen ervaring hebt om het om te buigen naar een handeling. Bij Marcommit staat het verkrijgen van inzicht daarom altijd hoog op onze prioriteitenlijst. Zo zijn we er zeker van dat onze activiteiten gebaseerd zijn op zowel ervaring als bewijs. Om deze kennis en informatie op een nog zinvollere manier te delen met onze klanten, introduceren we onze nieuwe Quarterly Conversation Reports (QCR).

Verandering realiseren door middel van gewenste informatie

Met behulp van deskresearch, conversaties en een media-analyse levert de QCR een compleet overzicht van de status quo van jouw branche. We monitoren gesprekken en identificeren opkomende trends. Daarbij kijken we naar aankomende relevante gebeurtenissen en aankondigingen van de overheid, waarvan we recent nieuws, rapporten en data beoordelen en samenvatten. We onderzoeken onderwerpen die prioriteit verdienen en kijken naar wie en wat de drijvende kracht achter het gesprek van de dag zijn. Voor een van onze klanten in de datacentersector kijkt de QCR bijvoorbeeld naar gesprekken en berichtgeving variërend van cloud tot virtuele servers.

We vergeten daarbij natuurlijk niet om concurrenten mee te nemen, en te analyseren waar ze het over hebben. Zo ben je altijd op de hoogte van de huidige status van jouw bedrijf ten opzichte van dat van de concurrentie. Daarnaast bekijken we ook de target-accounts. Heb je een prospect dat je graag zou binnenhalen? Dan onderzoeken we waar ze het over hebben, zowel op hun eigen kanalen als hoe hun publiek over hen praat.

Tot slot leveren we dit rapport op een laagdrempelige manier aan, zodat iedere medewerker van je bedrijf snapt wat er staat en aanbevelingen kan meenemen die relevant zijn voor hun afdeling. Dit bespreken we samen, zodat je in staat bent om de verstrekte informatie ook daadwerkelijk om te zetten tot zinvolle acties.

Meer dan marketing: klanten helpen beter zaken te doen

Inzichten uit dit rapport reiken verder dan alleen het marketingteam. Natuurlijk kan het veel voordeel opleveren voor marketing- en communicatieactiviteiten, maar de informatie in het rapport kan de gehele bedrijfsplanning beïnvloeden en het salesteam helpen bij hun outreach.

Samenvattend zal de QCR:

  • Inzicht geven in gesprekken binnen de gehele industrie.
  • Updates en inzicht geven over specifieke merken.
  • Ontwikkelingen en de belangrijkste gespreksonderwerpen van geïnteresseerde bedrijven samenvatten.
  • Dienen als tool die het salesteam in staat stelt om effectievere gesprekken te voeren en het marketingteam om berichten en campagnes beter op maat te maken.

De QCR is een krachtige troef voor ieder bedrijf. Zoals Mark Cuban het als beste formuleerde: “Informatie is macht. Helemaal wanneer de concurrentie de kans om hetzelfde te doen, laat liggen.”

Wil je meer weten over ons Quarterly Conversation Report? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat