Opeens waren ze er: LinkedIn Stories. Instagram heeft ze al jaren, Facebook kreeg ze erbij en ook in Whatsapp zijn ze te vinden. Nu dus ook op LinkedIn. Persoonlijk ben ik een fervent gebruiker van de stories op Instagram: ik verslind ze. Open ik mijn Instagram app, dan scroll ik eerst door de tientallen stories, voordat ik door ga naar de geplaatste foto’s. Stories geven een realistischer beeld weer. De foto’s op Instagram bekijk ik voor inspiratie, de stories om een kijkje te krijgen in iemands leven.

En dat is precies waar jouw organisatie ze op LinkedIn voor moet gebruiken: het delen van het zakelijke leven, maar met een persoonlijke touch. Zowel via het bedrijfsprofiel als op de eigen LinkedIn pagina. Tot nu toe hebben jullie stories waarschijnlijk links laten liggen. Misschien heb je ooit gekeken naar een story van een ander, maar er zelf een plaatsen: ‘Ben je gek? LinkedIn moet blijven zoals het was.’ Dat soort gedachtes. Dit is het moment dat je deze achter je moet laten. Ik leg je uit waarom jij en jouw organisatie vandaag nog de eerste moet uploaden.

Laagdrempelige zichtbaarheid

Een story heeft één heel groot voordeel: ze zijn niet voor eeuwig. Na een etmaal verdwijnen ze automatisch als sneeuw voor de zon. En dat maakt stories toegankelijk. Niemand kan terug in de tijd om te zien wat jij een week, maand of jaar geleden plaatste op het platform. Daardoor kun je er goed mee experimenteren en voelt het plaatsen van content minder definitief. Is er iets wat je wil delen, bijvoorbeeld waar je trots op bent, zonder te veel op te scheppen? Stories zijn je beste vriend. Het eerste wat mensen die de LinkedIn-app openen vervolgens zien, is dat er een update van jou of jouw organisatie is. Aangezien we als mens nieuwsgierig geboren zijn, zal men met liefde jouw verhaal bekijken. Een simpele manier om te werken aan online zichtbaarheid.

Vergroot het engagement met je online netwerk

Omdat het karakter van stories zo toegankelijk is, voelt men ook meer gemak met het reageren op een story. Een reactie is namelijk alleen zichtbaar voor degene die de foto plaatst, wat reageren makkelijker maakt. Stories zijn daarom het perfecte kanaal om het engagement met je online netwerk te vergroten. Dit kan je stimuleren door bijvoorbeeld een vraag te stellen in je story. Plaats een foto van een nieuwsbericht in je story, geef jouw mening erover en vraag de mening van je netwerk. Waardevolle gesprekken gegarandeerd.

Geef een kijkje in de keuken

Als merk is het ook het uitgelezen middel om meer te delen over de bedrijfscultuur. Een teamuitje delen met een LinkedIn post kan ongepast voelen, maar in het persoonlijke karakter van een story past dit juist heel goed. Of neem je medewerkers en netwerk mee in de voorbereidingen van een grootschalig event. Laat zien hoe de directeur zich voorbereidt op de speech en hoe hard hij ervoor aan de slag is. Het is een simpele doch effectieve manier om je bedrijfscultuur te delen. En een duidelijke bedrijfscultuur draagt vervolgens bij het imago van het bedrijf en daarmee aan de arbeidsmarktcommunicatie.

LinkedIn Stories

Maak je merk tastbaar

In PR zien we dat je ook aan je imago kan bouwen middels brand ambassadors: werknemers die via social media op de voorgrond treden. Employee Advocacy noemen we dit. Deze medewerkers kunnen op een natuurlijke manier te vertellen over de werkzaamheden, prestaties van het bedrijf en de cultuur. Deze gezichten maken je merk tastbaar, waardoor de naam beter blijft hangen. Dit draagt niet alleen bij aan het imago en de  naamsbekendheid, het werkt ook voor de arbeidsmarktcommunicatie. Stories zijn met hun toegankelijke karakter een perfect kanaal voor Employee Advocacy. Zeker als ze je gebruikt worden om te vloggen. Zo hebben de ‘kijkers’ een gezicht én geluid: online tastbaarder zijn dan dat, kan niet.

Wil je samen nadenken over hoe jouw organisatie LinkedIn stories in kan zetten? Of ontvang je graag tips hoe je de beste stories maakt? Wij denken graag met je mee. En tot dan heb ik één dringend advies: begin er mee. Het liefste nu nog. Want je zult op de homepage van velen nog één van de eerste zijn. Makkelijker zichtbaar zijn, kan bijna niet.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat