Werken bij een bureau, dat betekent dat je het wel kan vergeten om op tijd naar huis te gaan. Het betekent mailtjes van je baas in je vakantie, omdat je nog niet al je uren hebt geregistreerd van de afgelopen week. En vergeet de telefoontjes en appjes van klanten niet; van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, doordeweeks én in het weekend. Toch?

Zeker niet! Bij Marcommit doen we dat héél anders. We zijn een jong bedrijf met een super moderne directeur: Maartje. Zij volgt de laatste trends en ontwikkelingen wat betreft werknemersgeluk en de werk-privé balans op de voet. Even sporten onder werktijd? Geen probleem, als je maar even een heads up geeft! En werken vanuit het buitenland? Dat wordt zelfs aangemoedigd. En natuurlijk mag de vrijdagmiddagborrel niet ontbreken. Maar is dat voldoende om werknemers aan de organisatie te binden. Of is er nog meer nodig?

Vertrouwen is de basis

Het gaat niet zozeer om het sporten of over de grens werken, maar veel meer om het vertrouwen dat daaruit blijkt. Er wordt uitgegaan van de gedachte dat iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid neemt en zelf de ideale situatie kan creëren om zijn werk optimaal uit te voeren. En dát is iets waar we bij Marcommit in geloven. Wie weet er beter wat de beste werksituatie is voor iemand dan die persoon zelf? Voor de een werkt het goed om zijn of haar taken rustig op te bouwen, terwijl de ander veel liever in het diepe wordt gegooid. En waar de een zich het liefst de hele dag met dezelfde werkzaamheden bezighoudt, wil de ander juist variatie op zijn werkdag. Het is cruciaal om erop te vertrouwen dat medewerkers doen wat het beste is voor hen om optimaal te kunnen werken.

Doen wat je leuk vindt

Niet alleen de ideale werkdag, maar ook de ideale samenstelling van het takenpakket leggen we bij de medewerkers zelf neer. Natuurlijk moet een contentspecialist zich met name richten op het creëren van content en is de accountmanager veel bezig met projectmanagement en klantcontact, maar er moet ook ruimte zijn om werkzaamheden daarbuiten op te pakken. Daarbij past de term ‘jobcrafting’, op workjuice.nl als volgt uitgelegd:

Jobcraften houdt in dat je aan je huidige baan sleutelt met het doel om deze beter aan te laten sluiten op je persoonlijke behoeftes, sterke kanten, interesses en capaciteiten. Je beïnvloedt je werk zodanig dat het beter bij je past en je betrokkenheid, motivatie en tevredenheid toenemen. Het is dus je baan veranderen zonder van baan te veranderen.”

Voor sommigen zal dit klinken als een utopie, maar eigenlijk is het heel simpel. Het begint erbij dat medewerkers voor zichzelf helder moeten hebben waar ze energie van krijgen. Of je onderdeel wilt zijn van het marketingteam, wil helpen met het verbeteren van het onboardingproces of graag meedenkt over nieuwe productontwikkelingen – die ruimte is er. Vervolgens ga je kijken naar welke taken mensen het liefst kwijt willen en of er iemand anders in het team zit die dat wel een leuke taak vindt. Op die manier kunnen de meeste werkzaamheden al worden ondergebracht. Nu is het niet zo dat iedereen van de een op de andere dag dan een takenpakket heeft waar hij of zij 100 procent gelukkig van wordt, maar streven naar 80 procent is een realistisch doel.

Work, laugh, high five, repeat

Dan als derde: het belang van een goede sfeer. Om te zorgen dat iedereen zo goed mogelijk in zijn of haar vel zit, is misschien wel het meest belangrijk is om altijd in gesprek te blijven met collega’s; over werk, doelen en hun droombaan, maar ook over het weekend, de thuissituatie en willekeurige onderwerpen zoals sport en tv-shows. Bij Marcommit is veel ruimte voor plezier. Samen lachen én samen successen behalen. Als je ergens even niet uitkomt, kun je aan iedereen hulp vragen. Als iets je niet bevalt, dan zeg je dat. En als je even afleiding nodig hebt, is er altijd wel iemand in voor een rondje wandelen of even kletsen over de Bachelor. Een team met een veilige sfeer, waarin iedereen weet wat je aan elkaar hebt en waar ook veel ruimte is voor gezelligheid, levert uiteindelijk ook de beste resultaten.

‘Dat klinkt allemaal leuk,’ hoor ik je denken, ‘maar hoe haalbaar is het?’. Misschien vind je bovenstaand verhaal inderdaad een té idealistische gedachte. Maar ik kan je vertellen: het werkt. Vertrouwen, vrijheid en een positieve cultuur zorgen voor een blij team, dat mooie resultaten neerzet én een goede werk-privébalans heeft. Want tegen alle bureau-vooroordelen in, zijn wij van mening dat werk niet de overhand moet hebben in het leven.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.