Komkommertijd niet alleen kommer en kwel
Onlangs las ik een onderzoek waaruit bleek dat de komkommer het meest gekochte product is in een supermarkt. Dat zette me aan het denken. Niet alleen over de herkomst van de komkommer, maar vooral over de nieuwswaarde van dit onderzoek. Vind ik dit interessant of was dit slechts een nieuwtje dat opvallend de moeite waard was om te lezen tijdens de komkommertijd? Voor degene die de achterliggende gedachte even over het hoofd ziet, de tijd waarin nieuws dat het nieuws normaal gesproken niet haalt opeens “nieuws” wordt. Volg je me nog?
Nieuwsgierig als ik ben vond ik het tijd om de komkommertijd van 2015 eens onder de loep te nemen. Dat begint natuurlijk allereerst bij de herkomst van deze uitspraak. Volgens Wikipedia wordt komkommertijd al sinds 1700 in de mond genomen en vloeit voort uit de tijd waar de zogenaamde kwekers van de komkommers het ontzettend druk hadden, maar de rest van de arbeidsmarkt op zijn gat lag. Een exacte tijdsaanduiding wordt niet gegeven, maar velen spreken over de maand augustus of de luwte van de zomermaanden.
Als ik even blader door het komkommernieuws van de afgelopen jaren blijkt dat er weinig veranderd is. De kranten vallen ook in de zomer van 2015 niet met een harde plof op de mat. Het nieuws op tv wordt opgevuld met zomercolumns, waarvan er 1 op 10 een keer leuk is om naar te kijken. De andere helft van de Nederlandse televisie bestaat uit eindeloze herhalingen van hopeloze klassiekers zoals You’ve Got Mail. Alleen het jaarlijkse nieuwtje over de eikenprocessierups is dit jaar afgenomen als we Google trends mogen geloven.
Kortom klinkt als een tijd die je liever overslaat, vooral als je niet met vakantie gaat. Maar voor ons als PR nerds is de komkommertijd zo slecht nog niet. Want eerlijk is eerlijk, redacties moeten er ook voor zorgen dat hun websites, kranten, tijdschriften en nieuwsbrieven gevuld blijven tijdens deze periode. En daar kunnen wij een flink steentje aan bijdragen. In tegenstelling tot de eikenprocessierups hebben wij genoeg interessante content voor de pers. Tegenwoordig openen de meeste mensen op vakantie bijna net zo vaak verschillende nieuwsapps op hun smartphone of tablet als wanneer zij thuis zijn. Dus het neveneffect van een onbereikbare doelgroep speelt in dit decennia al lang geen rol meer. De behoefte om te weten wat er in de wereld gaande is, is nu zelfs groter dan ooit. Kortom niet alleen de komkommerkweker heeft het druk in augustus, ook wij steken onze handen nog eens extra uit de mouwen om mooie kansen te kweken!
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.