Toen ik 23 jaar geleden wilde gaan werken na mijn studie Communicatiewetenschap heb ik gekeken naar vacatures bij bureaus. Het viel me op dat ze altijd ervaring met werken aan bureauzijde vroegen. Ik had werkelijk geen idee wat dat inhield. Welke kennis moest je dan hebben? En kon je die alleen opdoen door bij een bureau te werken? Uiteindelijk startte ik mijn carrière bij uitgeverij Samsom en werd ik Adjunct-uitgever bij Adformatie. Als ik nu terugkijk best een grappige eerste stap op de arbeidsmarkt, want daar kon ik beide kanten goed bekijken: de bureauzijde en de kant van de adverteerder, ofwel de klant. Mijn carrière heeft zich vervolgens verder ontwikkeld aan de klantzijde waar ik als Manager Communicatie met veel bureaus heb gewerkt. Maar het bleef trekken, ik bleef mezelf afvragen hoe het zou zijn aan bureauzijde. Dus besloot ik dit jaar de overstap te maken.

Mijn eerste weken

Zoals de meeste mensen ervaren in de eerste weken van een nieuwe baan, liep ik vooral rond met het gevoel niet nuttig te kunnen zijn. Ik wist nog te weinig om mensen te kunnen helpen en moest vooral zelf hulp vragen. Nu ging het verder dan: waar kan ik scannen? Hoe gaat de lunch? Hoe informeren we elkaar? Ik kon namelijk niet uitgaan van mijn bestaande kennis, want het gaat er hier echt anders aan toe dan aan de klantzijde. Dus daar begon mijn ontdekkingstocht.

Overleg

Wat me opviel was dat er veel minder wekelijks terugkerende interne overleggen zijn. De andere keren dat ik van baan wisselde kreeg ik in de eerste week allemaal uitnodigingen voor standaard overleggen en bijeenkomsten. Bijeenkomsten met het hele bedrijf, met de afdeling en met het eigen team. Nu is Marcommit een efficiënt georganiseerd bureau maar ik denk ook dat het komt door de aard van de business: ieder uur dat we met elkaar in overleg zitten kunnen we niets doen voor de klant.

Creatiever

Uit de poll die ik onlangs op LinkedIn plaatste en waarin ik vroeg naar de verschillen tussen werken aan klantzijde en bureauzijde, bleek dat 11% dacht dat het werk aan bureauzijde creatiever is. Ik weet nog dat ik in vorige banen me regelmatig heb voorgenomen om vaker te gaan brainstormen met teamgenoten. In mijn eerste weken bij Marcommit heb ik er al vijf op zitten, meer dan in de afgelopen drie jaar aan klantzijde. Dus creatiever in de zin van nieuwe dingen en concepten bedenken is het zeker. Dat laat je als klant toch vaker aan je bureau over.

Meerdere keukens

Uit de poll bleek ook dat 57% denkt dat je aan bureauzijde in meer keukens kunt kijken en dat is natuurlijk zo. Dit doet misschien vermoeden dat je maar beperkte kennis van een onderwerp nodig hebt, want veel keukens betekent: alles een beetje. Maar niets is minder waar. Je moet namelijk echt veel afweten van de sectoren waar je klanten in opereren. Ik dacht al het nodige te weten over ICT en tech, maar dat bleek toch even anders toen ik me in de materie van onze klanten ging verdiepen en met collega’s ging praten. Wat een hoop kennis over ICT, tech en HR bij elkaar zeg!

Het gehele proces of maar een deel ervan?

Die verschillende keukens zorgt er wel voor dat je bij allemaal maar aan een deel van het proces werkt. Om in de keukenanalogie te blijven, je verzorgt een gerecht of doet alleen de garnering van alle gerechten. Maar nooit het gehele menu. En dat maakt je baan ook gelijk afwisselend. Uit de poll bleek dat 26% denkt dat het afwisselender is aan bureauzijde. Dat is in zekere zin dus ook zo, maar het werk aan klantzijde heeft een ander soort afwisseling. Doordat je verantwoordelijk bent voor het gehele proces zorg je ervoor dat het verhaal dat je vertelt op de owned, earned en paid kanalen elkaar aanvult en verrijkt. Dat vergt een visie op wat je wilt bereiken en vervolgens veel afstemming met je collega’s en bureaus en dat geeft ook afwisseling, want iedere stap in dit proces geeft weer nieuwe uitdagingen.

(Wo)man in the middle

Als communicatieprofessional ben je vaak the (wo)man in the middle: je stemt af met directie, sales of productmarketing welke doelstellingen men wil bereiken, op welke termijn, et cetera. Die informatie geef je in een briefing door aan je bureau, uiteraard samen met informatie over wat je wilt uitstralen, de randvoorwaarden en het budget. Vervolgens gaat het bureau aan de slag en komen zij met een concept. Indien dit concept goed is ga je met het concept onder je arm langs bij je interne stakeholders. Je bent als communicatieprofessional een hele belangrijke schakel tussen het bureau en de interne stakeholders. En om dit proces goed te laten verlopen heb je elkaar als klant en bureau keihard nodig en moet je elkaar echt goed begrijpen en elkaars taal spreken.

Estafette

Inmiddels snap ik wel wat men bedoelt met ervaring aan bureauzijde, maar wat ik niet begrijp is dat een bureau niet juist naar ervaring aan klantzijde vroeg. Dat is namelijk essentieel om als bureau goede voorstellen en ideeën te kunnen pitchen. Als je je klant niet begrijpt en niet weet wat hij/zij moet doen om jouw voorstellen en offertes geaccordeerd te krijgen is het een stuk lastiger om goed samen te werken. En dat geldt ook voor de andere kant: als je aan klantzijde weet hoe een bureau werkt kun je ze beter op weg sturen en wordt het resultaat beter.

Maar goed, we kunnen niet iedereen aan beide zijden laten werken, dus laten we zorgen dat we elkaars werelden beter begrijpen. Laten we interesse hebben in elkaar, in hoe zaken werken, wat een ander nodig heeft. Kortom: toon interesse en geef vertrouwen, dan kunnen we goed samenwerken en mooie resultaten bereiken.

En wat betreft de feestjes, in de poll gaven 4 mensen aan dat zij denken dat die meer georganiseerd worden aan bureauzijde. Dit is natuurlijk meer een stereotype beeld dat bij de bureauwereld hoorde lang geleden. Inmiddels hebben ook klanten gelukkig door dat een goed feest op zijn tijd heel belangrijk is voor medewerkers.

Ik ben wel benieuwd: herken je je in de punten hierboven? Of heb ik iets gemist? Laat het me weten via maartje.grossouw@marcommit.nl

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.