Wellicht heb je er wat over gehoord of gelezen – het kan je eigenlijk niet zijn ontgaan #spamalert – Marcommit is verhuisd. We hebben onze karakteristieke kantoorvilla in Soest ingeruild voor een écht kantoorpand in Baarn. Dit brengt een hoop veranderingen met zich mee. Het kroonluchterbehang maakte plaats voor strakke muurbestickering, de bureau-eilandjes zijn omgetoverd tot mooie flexplekken met zit-sta bureaus en de rode wc-brillen zijn nergens meer te bekennen. Je raadt het vast al, de hele verhuizing was een lang, maar vooral ook leuk proces.

Grote schoonmaak

Het was deels group effort, zoals het inpakken van de spullen die mee naar ons nieuwe onderkomen in Baarn moesten. Je kunt je voorstellen dat na jarenlang in hetzelfde pand te hebben gewerkt, er hier en daar wat spullen liggen die al jaren onaangeraakt ergens onderin een kastje liggen. Tijd voor een grote schoonmaak! Op vrijdagen sloten we onze laptops een half uurtje eerder af, om met z’n allen ‘puin te ruimen’. Ieder kastje werd binnenstebuiten gekeerd en elk item werd beoordeeld en vervolgens in een verhuisdoos of in de afvalcontainer gedaan. Er werden keuzes gemaakt. En ook de items die wellicht van (emotionele) waarde zijn, belandden in de prullenbak. Een strak staaltje ‘ kill your darlings ’.

Kill your darlings

Zoals we dat met het kantoor deden, doen we dat ook met het bedenken van nieuwe ideeën. Kill your darlings is dan ook een term die veel wordt gebruikt in concepting en brainstormsessies. Het betekent dat je soms de ideeën die jij en je team tof vinden, toch moet laten gaan om plaats te maken voor een ander idee. De reden kan zijn dat het idee niet realistisch of haalbaar is, niet binnen het budget past, of niet bij de doelstelling of doelgroep aansluit. Het kan echter ook zo zijn dat je een volkomen briljant idee kan weggooien, omdat je je nu eenmaal niet moet vastbijten in het eerste idee of dat alleen jíj het idee zo goed vindt. Dit klinkt een beetje naar, en dat is het ook, maar het hoort erbij en komt het eindresultaat vaak ten goede. Rouw heel even, accepteer het en ga verder met waar je mee bezig bent. Grote kans dat je iets nog beters bedenkt.

Kill your darlings

Brainstormen

In ons nieuwe kantoorpand hebben we een heuse brainstormruimte. Een creatieve ruimte waarin ideeën geboren worden waarmee we organisaties een PR-kanon bezorgen en op de kaart zetten bij hun doelgroep. Compleet met zitzakken en een krijtwand. Ruimte genoeg dus voor legio creatieve ideeën, waarvan het overgrote deel in de prullenbak zal belanden. Dat geeft niet, want wat overblijft is een écht tof idee dat goed aansluit bij de doelstelling, realistisch en haalbaar is, de juiste groep bereikt en misschien hier of daar een grens opzoekt.

We nodigen je van harte uit om ons nieuwe pand te bekijken en – als je het aandurft – een fantastisch idee in de prullenbak te komen smijten. Tot snel!

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.