Je hebt geen marketing automation nodig
Bij regelmaat krijg ik de vraag: “Tobias, dat marketing automation is natuurlijk heel erg leuk en het is mooi wat het allemaal kan, maar heb ik het echt nodig?”
Zal ik eens wat verklappen? Je hebt helemaal geen marketing automation software nodig.
Een boer heeft geen melkmachine nodig, een programmeur heeft geen tweede beeldscherm nodig en een krantenjongen heeft geen fiets nodig. Maar toch hebben ze het allemaal wel. Waarom? Omdat het hen helpt om hun werk beter uit te voeren.
Boeren hebben niet altijd een melkmachine gehad, maar er was een punt in de tijd waarop de melkmachine niet langer een luxe was, maar een noodzaak. Boeren konden hun werk ineens sneller, goedkoper en met minder moeite uitvoeren. Ze konden meer koeien houden en gewoonweg meer geld verdienen.
Sommige boeren dachten: “Zo’n melkmachine is niks voor mij. Ik kan alles prima met de hand doen.” Maar nadat een aantal jaren voorbij gingen, merkten ook zij dat ze, om te kunnen blijven concurreren, moesten gaan uitbreiden en investeren in een melkmachine. Ze lieten de innovatie een tijdlang aan zich voorbij gaan, bleven achter en hebben niet de kans gegrepen om een voorsprong te creëren op anderen.
Dit beeld geeft goed weer wat er nu in de marketingwereld aan de hand is met marketing automation. Natuurlijk, je kan gewoon doorgaan zoals je altijd hebt gedaan. Een boer zonder melkmachine krijgt nog steeds melk van zijn koeien. En een B2B-marketeer zonder marketing automation krijgt nog steeds leads. Maar je hebt nu de kans om een voorsprong te pakken, net zoals de eerste boeren met een melkmachine.
Als marketeer kan je je effectiviteit vergroten, met behulp van marketing automation, door meer en betere leads te genereren. Zo verhoog je niet alleen de effectiviteit van marketing, maar ook van sales. Sales kan namelijk voortaan haar tijd en aandacht precies besteden aan de leads die echt klaar zijn voor een aankoop. Sales blij & marketing blij. Zo probeer ik elke dag B2B-marketing een stukje leuker te maken.
Meer weten over marketing automation? Give me a call.
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.