Issue hijacking: de kapers van het nieuws
Naamsbekendheid, we dromen er allemaal van om top-of-mind te zijn bij onze toekomstige klanten. Er zijn veel manieren om dit te bereiken, bijvoorbeeld het versturen van persberichten, schrijven van blogs, het geven van interviews of het aanwezig zijn op social media. Een van de meest uitdagende manieren om snel succes te behalen is misschien wel issue hijacking; het inhaken op relevant nieuws. En daar hou ik me maar wat graag mee bezig. Ik zit graag continu bovenop het nieuws, om zodra er een inhaker is gevonden, gelijk in de actiemodus te schieten. In deze blog leg ik je uit hoe je op verschillende manieren het nieuws kaapt.
De eerste manier om op het nieuws in te spelen, focust zich op dagbladen. Wanneer een dagblad aandacht besteedt aan een voor jou interessant onderwerp is het mogelijk daar op te reageren met een brief. In ongeveer 200 woorden zet jij uiteen waarom je het wel of niet eens bent met wat er in de krant staat. Belangrijk hierbij is dat je stelling in durft te nemen. Het is een mooi middel om thought leadership te claimen en een onderwerp te verbinden aan je bedrijf.
Journalisten voegen aan nieuws altijd graag de mening van experts toe. Meestal met als doel om verdieping te bieden op het nieuws. Dat biedt jou als specialist de gelegenheid een quote naar de media over het onderwerp in te sturen met de kans op een publicatie. Benader de journalist die over de kwestie schrijft om de kans op succes te vergroten. Schroom vooral niet om de media te benaderen met een interessante toelichting, wat achtergrondinformatie of een prikkelende quote.
Een andere manier om het nieuws te kapen is met behulp van jouw expertise of die van andere specialisten. Heeft jouw organisatie media getrainde specialisten in dienst, dan heb ik goed nieuws! Samen met je communicatie-afdeling kan je PR-bureau gelijk starten met het benaderen van journalisten om te vertellen dat jouw specialist een verdieping kan geven op het nieuws. Wie weet staat jouw specialist dan wel binnen een paar uur voor een draaiende camera van de NOS.
Om succesvol te doen aan issue hijacking is snelheid een belangrijke factor. Of je daadwerkelijk succes behaalt, kan ik niet garanderen. Maar relevantie en de mate waarin je stelling inneemt dragen bij aan je kansen. Ook al word je reactie niet geplaatst, is het goed om in te zetten op issue hijacking. Een journalist weet dan bij een volgend nieuwsitem de weg naar je bedrijf of PR-bureau te vinden. En als het succesvol is, zet je jouw bedrijf nog beter op de kaart. Bij Marcommit hebben we samen met verschillende klanten op deze manieren al successen behaald. Benieuwd welke en of dit voor jouw bedrijf ook mogelijk is? Neem gerust contact met ons op.
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.