knitting-2990965_1920

In de door data gedreven marketingwereld zal creatieve content naar mijn mening altijd een doorslaggevende factor blijven, zeker op social media. Dit onderstreept Debbie ook in haar blog over de social media trends voor het komende jaar. Een veelgebruikte manier om op te vallen op social media is inhaken. Maar wat is inhaken nou eigenlijk? Hier had ik het recentelijk over met mijn oma en wij bleken sterk van mening te verschillen. Zij vertelde mij dat het een breitechniek was, waarmee je prachtig gekleurde pannenlappen kon maken. Ik zei dat het te maken had met creatief inspelen op realtime gebeurtenissen via social media. Voor beiden valt wat te zeggen, maar in deze blog zullen we mijn versie behandelen.

De perfecte inhaker

Goede inhakers staan garant voor veel views, shares, of likes. Kortom, goede inhakers hebben een hoge PR-waarde. Dit geldt zowel binnen de B2C als B2B markt. Dat inhaken slechts iets is voor B2C bedrijven is ook een fabeltje, zie bijvoorbeeld de top tien inhaakmomenten van 2018 die Denise in haar blog deelt. Waar moet de perfecte inhaker eigenlijk aan voldoen?

1. Actueel
Zorg dat je altijd op de hoogte bent van het laatste nieuws. Stel bijvoorbeeld alerts in van verschillende nieuwssites, abonneer je op nieuwsbrieven en houd de trending topics op Twitter in de gaten. Door recentelijk in te haken op de trending topic #CodeRood en het thuiswerken die dag, heeft onze Laura laatst zelfs in de Trouw gestaan. Daarnaast is het waardevol om voor het hele jaar een inhaakkalender te maken, waarop je vaststaande gebeurtenissen in kaart brengt, waarover je vervolgens al ruim van tevoren kan brainstormen voor goede inhakers. Denk hierbij aan evenementen of dagen als Koningsdag, de Olympische Spelen, of Safer Internet Day.

2. Relevant
Weet voor wie je het doet. Net als met de rest van je social media-uitingen is het met inhakers belangrijk om relevante content te delen voor jouw doelgroep. Relevantie moet de creativiteit echter niet teveel beperken en het is prima om ook eens van de social media guidelines af te wijken omdat je een leuke inhaakmogelijkheid ziet.

3. Creatief & Grappig
Ik bundel deze open deuren even. Het is natuurlijk duidelijk dat creativiteit bij inhakers essentieel is. Daarnaast worden grappige inhakers op social media natuurlijk veel sneller gedeeld met vrienden en volgers. Zo kunnen klachten met een beetje creativiteit en humor omgeturnd worden tot positieve PR. Zie bijvoorbeeld deze uitstekende webcare reacties, met een glimlach als gevolg.

4. Video
Alhoewel zakelijke video’s over het algemeen minder goed aanslaan dan video’s die gericht zijn op de consument, bieden ze een mooie mogelijkheid om aan volgers te laten zien waar je mee bezig bent als bedrijf. Stel dat je bijvoorbeeld een beurs bezoekt, kan je hier op inhaken door een beursvlog te maken. Een van mijn favoriete inhakers is de overnamenieuws video van Coolblue, waarbij zij een influencer uit Spanje hebben ingevlogen om een viral video te maken. Weinig mensen die deze video niet kennen. Dat geeft maar weer aan hoe krachtig inhakers kunnen zijn als PR-tool!

Om in breitermen te blijven: hopelijk vind jij na het afvinken van deze checklist voor jouw volgende inhaker de juiste insteek. Wees wel gewaarschuwd, want slechte inhakers kunnen voor jouw doelgroep ook resulteren in afhakers. Enkele voorbeelden zijn: gevoelige onderwerpen (seksisme, racisme, politiek), spelfouten, of posten zonder na te denken (denk aan de verjaardagstweets van Henk Krol aan overleden personen). Laat je inhakers dus altijd even checken door een collega! Ik merk dat ik nogal lang van stof ben, dus ik ga er maar eens eind aan breien.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.