Niemand wil dat zijn website degene is waarbij het laatste nieuwsbericht uit 2019 komt. Of die website waar een zomeractie op staat, terwijl het buiten alweer vriest.  Wanneer een website niet up-to-date is wordt deze minder goed gevonden of klikken bezoekers meteen weer weg. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Een website geeft immers de eerste indruk van jouw organisatie en die moet goed zijn. Welke acties kun je ondernemen om jouw website actueel te maken en houden? Waar moet je tijd en aandacht aan besteden? In deze blog geef ik je drie tips.

Maak gebruik van een ‘in het nieuws’-sectie

Een van de belangrijkste redenen om je website te actualiseren, is dat het bijdraagt aan het verhogen van je geloofwaardigheid. Want zeg nou eerlijk, als je op een voor jou onbekende website terecht komt waar niks gebeurt of waar alleen oude berichten op staan, ga ja je er geen zaken mee doen. Start daarom met het creëren van een ‘in het nieuws’-sectie. Maak van deze pagina dé plaats waar je publicaties, nieuws, kennis en ervaringen deelt. Zo zijn nieuws, klantcases en blogs dé ideale manier om jouw expertise te laten zien. Door regelmatig nieuwe berichten toe te voegen, geef je bezoekers het beeld dat de organisatie leeft en dat erover wordt gesproken. Ook wanneer je een keer in de krant of misschien zelfs op televisie verschijnt om over je product, dienstverlening of cultuur te vertellen, verdient dit een prominente plek in deze nieuwssectie. Je website is immers je visitekaartje en voor veel mensen de eerste kennismaking met jouw bedrijf.

Vergeet bestaande content niet te updaten

Naast het toevoegen van nieuwe berichten op je website is het ook belangrijk om bestaande content niet uit het oog te verliezen. Niks is storender dan een website waar alleen oude artikelen op staan, die inmiddels niet meer relevant zijn of niet meer kloppen. Vergeet daarom niet om een paar keer per jaar kritisch naar je websitecontent te kijken. Verandert er een product of dienstverlening? Actualiseer dan de bestaande content. Start met het aanpassen van de tekst waar nodig, voeg afbeeldingen toe en maak je content weer actueel. En als je dan toch bezig bent, check dan ook gelijk of het SEO- en social media vriendelijk is ingericht. Google houdt van aanpassingen en door het toevoegen van social media deelbuttons geef je mensen de kans om snel een eenvoudig jouw content te verspreiden.

Verbeter je positie in de zoekmachine met backlinks

Nu je een actuele website hebt gecreëerd, wil je ook bezoekers aantrekken. Een handige manier hiervoor is om te focussen op het realiseren van backlinks. Dit zijn hyperlinks die vanaf andere websites naar jouw website verwijzen. Elke backlink naar jouw website kun je zien als een positief oordeel dat iemand velt over jouw content. Google beloont websites met veel backlinks namelijk met een hogere positie in de zoekmachine. Dit principe is zó krachtig dat het voor zo’n vijftig procent de positie van je website in de zoekmachine bepaalt. Hiermee verhoog je dus de kans dat mensen jouw website sneller vinden.

Je kunt op verschillende manier backlinks krijgen. Eén van de belangrijkste dingen is het realiseren van goede en nieuwe up-to-date content. Schrijf je over een actueel onderwerp? Dan kan het zomaar zijn dat mensen doorverwijzen in hun eigen berichten naar het stuk wat ze op jouw website hebben gelezen. Ook PR-uitingen zoals interviews waarin wordt doorverwezen naar jouw onderzoek zijn goede backlinks. Samenwerken is hierbij de sleutel. Want ook partners of klanten kun je vragen om een backlink op te nemen. Bijvoorbeeld in content die je samen hebt gerealiseerd, zoals klantcases.

Zo help je elkaar op een vrij makkelijke manier.

Blijven hangen

Het actueel houden van je website is dus heel belangrijk. Doe je dit niet, dan is de kans aanwezig dat bezoekers je website snel weer verlaten omdat ze het niet vertrouwen. En dat lijkt me wel het laatste wat je wilt. Begin daarom met het regelmatig uploaden van nieuwe en het verbeteren van bestaande content. Zo bouw je aan je geloofwaardigheid én laat je jouw expertise zien. Redenen genoeg dus om het actueel houden van je website een prominente plek op de agenda te geven. Zo zorg je ervoor dat jouw website de website wordt waar bezoekers wél op blijven hangen.

Benieuwd naar hoe je jouw website meer kan actualiseren? Wij denken graag met je mee.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.